Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, September 08, 2009

RM2,400 disiasat sampai mati, 3 jam soal-siasat untuk RM10juta | pkfz



Oleh: Rusnizam Mahat

Nasihat ikhlas untuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) : Jangan salahkan orang ramai atau pihak lain apabila dituduh memilih bulu dalam menjalankan amanah rakyat. Lihat dan nilai peri laku anda sebelum bingkas menuduh sebarangan.

Terbaru, SPRM begitu "peramah dan baik" dalam menyoal siasat Presiden MCA Ong Tee Kiat berhubung tuduhan beliau menerima sogokan RM10 juta ringgit dari Ketua Pegawai Eksekutif Kuala Dimensi Sdn Bhd, Tiong King Sing disamping menggunakan kapal terbang syarikat itu untuk urusannya secara percuma.

Ong yang juga Menteri Pengangkutan juga menjadi tumpuan berhubung skandal PKFZ berjumlah RM12.5 bilion.

Apa yang berlaku : Ong di panggil menghadirkan diri ke pejabatn SPRM pada sebelah pagi Khamis lalu dan disoal tiga jam. SPRM kemudian membenarkan soal siasat disambung pada keesokan hari, juga untuk tempoh yang singkat.

Ini soal siasat SPRM untuk seorang yang dituduh menerima sogokan jutaan ringgit dan menggunakan jet peribadi syarikat yang berurusan dengan kementeriannya.

Bandingkan dengan pengalaman ngeri yang dilalui oleh mendiang Teoh Beng Hock. Beliau disiasat sebagai SAKSI bersabit salah guna wang RM2,400 oleh seorang EXCO kerajaan negeri.

Beng Hock tidak dibenarkan mengguna khidmat peguam, disoal siasat dari pukul 6 petang 15 Julai hingga 3 pagi keesokan hari. Beliau juga diminta kembali ke SPRM Selangor bagi menyambung soal siasat pada hari perkahwinannya sebelum dijumpai mati di bumbung perkarangan pejabat SPRM. Itu fakta yang dimaklumkan kepada kita oleh SPRM sendiri.

Tidak ada keperluan untuk mendapat khidmat pakar bagi merumuskan sikap SPRM dalam menjalankan siasatan terhadap wakil Umno-Barisan Nasional dan pembangkang.

Perbandingan proses soal siasat antara Ong (MCA) dan Beng Hock(DAP) adalah contoh jelas berlakunya sikap pilih kasih. Namun kes terbaru ini hanya satu daripada urutan yang menyerlahkan persepsi negatif masyarakat terhadap SPRM.

Kini SPRM menjalankan siasatan terhadap tujuh ADUN Dap di Selangor iaitu Lau Weng San (Kampung TUnku), Teresa Kok (Kinrara), Hannah Yeoh (Subang),
Elizabeth Wong (Bukit Lanjan), Ean Yong Hian Wah (Sri Kembangan), Dr Cheah Wing Yin (Damansara Utama), Edward Lee (Bukit Gasing) berhubung penggunaan peruntukan kerajaan negeri.

Namun SPRM senyap dan membisu terhadap puluhan aduan dan laporan mengenai penyelewengan Umno-BN dalam isu PKFZ, istana Khir Toyo di Shah Alam dan salah guna wang oleh mantan Menteri Besar Selangor itu yang mencecah jutaan ringgit.

Perdana Menteri 1Malaysia Najib Razak berkata SPRM tidak boleh dijadikan mainan politik ekoran beberapa pihak cuba mempertikaikan kredibilitinya.

Beliau berkata orang ramai tidak boleh menunding jari kepada SPRM semata-mata berdasarkan kematian Beng Hock.

Mungkin senang untuk Najib melontarkan kata-kata itu dan membelakangkan hakikat bahawa rakyat berhak menuntut keadilan daripada SPRM dan kerajaan beliau. Peri laku SPRM malah Najib sendiri hanya menjurus kepada seribu satu persoalan mengenai kewibawaan SPRM dan kerajaan Umno-BN sendiri. - Suara Keadilan

tva


E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

4 ulasan:

  1. aku tengah marh...tapi tak tau nak kata apa...
    nak mencarut, depa dah dapat duit berpuluh2 juta..
    nak maki, harga minyak naik jugak...
    aku dok kira nak lancarkan perang jer...
    tapi siapa laa aku...
    rak yat kita lemah

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama8/9/09 3:30 PTG

    SPRM BN, bila siasat BN siang, ada pemberita dan peguam, bila siasat pakatan, tengah malam sampai pagi. sampai........

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama8/9/09 4:00 PTG

    Dulu kat permatang pasir pun kata anak emas kerajaan persekutuan ntah bila lah tu...

    Najib.. Najib kau buat laa apapun, kau tak dpat tipu rakyat lagi dah.!! orang bodoh aje yg percaya engko nii.. lain lah kalau yg terima habuan jutaan RM!!

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama9/9/09 3:44 PG

    betui la
    kita patut kasi lim kit siang jadi pm

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive