Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, September 05, 2009

Tentera takut pada bendera PKR? | pkfz



SAUDARA Malaysia dan Warga Sabah sekalian, saya menulis pos terbaru ini dengan hati yang penuh hiba, kerana Negara kita yang tercinta ini cepat atau sedang dalam proses perubahan menjadi negara tentera atau pun kini sudah menjadi nyata.

Negara tentera adalah merujuk kepada, negeri atau negara di mana kerajaannya mengamalkan, pengawalan secara pengongkongan dengan tegas kepada soal sosial, ekonomi, dan kehidupan politik rakyat. Negara tentera mencerminkan unsur-unsur totalisma (muktamad) dan pengongkongan kawalan sosial dan sememangnya mengamalkan sedikit atau tiada perutusan di antara rang undang undang dan semuanya kepada amalan kuasa politik yang berlebihan.

Rakyat yang dibendung dan dikongkong dengan kuasa di bawah Kejaraan Negara tentera akan mengalami mobiliti atau pergerakan terbatas, di mana pergerakan mereka tertakluk kepada pemantauan dan pengkuatkuasaan pihak tentera. Kawalan secara berpolitik akan diamalkan sebagai panduan dan diketatkan oleh kuasa politik di negara tersebut.

Dengan segala dukacitanya saya ingin mendedahkan bukti kenyataan ini. Sebulan yang lalu, pada tanggal 3 Ogos, pasukan tentera, telah merempuh ke sebuah Pulau di Semporna yang di namakan Pulau Pandanan Kecil dan mengarahkan semua penduduk pulau tersebut menurunkan semua Bendera Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang berkibar di setiap anjung rumah mereka. Apabila penduduk pulau berkeras agar tidak menurunkan bendera tersebut, pasukan tentera dengan paksaan, menurunkan sendiri bendera-bendera tersebut.

Apabila penduduk pulau, yang kini sangat kecewa dan marah, memohon penjelasan daripada daripada pegawai pasukan tentera, siapa yang memberi arahan tersebut? Mereka hanya diberitahu bahawa arahan tersebut datangnya dari ‘Bos’, tanpa memberi sebarang nama. Saya berpendapat kita tidak memerlukan graduan roket saintis untuk mengetahui siapakah ‘bos’ yang dimaksudkan?

Sedih dan kecewa dengan perakuan pegawai polis tersebut, penduduk Pulau Pandanan Kecil di Semporna telah membuat laporan rasmi polis di Pejabat Polis Semporna. Peristiwa yang menghayat hati ini telah sempat dirakam dan digambar untuk dijadikan bukti utama kenyataan ini dan memperingati peristiwa penghinaan yang memalukan ini.

Peristiwa di Pulau Pandanan Kecil Semporna ini, mencerminkan betapa tercabarnya dan dengan rasa takut yang mendalam, kerajaan pemerintah kepada kemunculan parti parti pembangkang. Maka itu, mereka telah diarah untuk memberikan ancaman dan terus menindas rakyat yang menyokong mana-mana parti pembangkang.

Ancaman ini merangsangkan rasa malu kepada regim kerajaan pemerintah yang telah mengarahkan dan menyalahgunakan wang rakyat dan kewangan institusi di negara ini. Tangungjawab utama mereka untuk mengekalkan dan mengawal keselamatan negara dan memberikan keutamaan kepada rakyat, telah diabaikan.

Ancaman ini semata-mata dibuat untuk memenuhi dan mengekalkan nafsu politik dan kedudukan mereka, agar mereka akan senantiasa dapat menghisap kekayaan Negeri ini untuk kekayaan mereka sendiri dan untuk semua kroni mereka. Di manakah ungkapan ‘Satu Malaysia’ yang dilaung-laungkan, Rakyat Didahulukan, Keselamatan Rakyat diutamakan?

Bagi saya, biarlah mereka merampas dan menurunkan semua bendera-bendera parti pembangkang yang berkibar dengan megah di seluruh negara, tetapi mereka tidak dapat merampas dan menindas yang tersirat di hati setiap rakyat Malaysia.

Inilah antara peristiwa dan adegan yang sangat memalukan dan keji, pernah berlaku di negeri kita yang tercinta ini semenjak pilihanraya umum. Perakuan perebutan dan cengkaman dalaman di antara komponen komponen parti BN seperti MCA, MIC, PPP dan lain-lain, akan menjadi kenyataan akan permulaan keruntuhan regim kerajaan pemerintah ini.

Oleh: DATU PG AHMAD DATU ALI ALAM (sabahkini)

sabahdaily


E-Jariah: Beri sekali dapat banyak kali...
SEMUA KAMI LELONG!!!
Daftar SEKARANG!!! Pulangan LUMAYAN !!!
Kelab BlackV6
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Blog YB Nizar Jamaluddin
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

3 ulasan:

  1. PRU13 nanti mari kita tumbangkan UMNO/BN Sabah !

    BalasPadam
  2. NAZAK sampai bergitu, punya hina dan keji. Berani kerana benar NYA, Takut kerana 1 Malaysia pun tahu Nyawa UMNGOK kat semanjung pelan payah..PRK semua lingkup ..kahkahkah Bendera pun takut memang dah NAZAK....sangat!!

    BalasPadam
  3. tak korek..tak korek..correction!...mana ada takut dengan bendera PKR...bendera tu nak letak di padang sasar...buat latihan menembak!...papan lapis dah naik harga!

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive