Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Februari 02, 2010

Ku Li: Tindakan disiplin tidak relevan, Umno boleh lakukan apa saja



KUALA LUMPUR, Feb 1 — Ketua Umno Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah berkata tindakan disiplin yang didesak sesetengah pihak dalam parti itu adalah tidak relevan dan Umno boleh mengambil apa sahaja tindakan yang mereka inginkan.

“Apa sahaja (tindakan yang) mereka hendak lakukan ke atas saya adalah tidak relevan.

“Isunya ialah apa yang undang-undang kata. Undang-undang ialah Akta Pembangunan Petroleum yang membawa kepada kelahiran Petronas dan memberi Kelantan dan Terengganu hak perundangan kepada lima peratus hasil minyak yang ditemui di pesisir (pantai),” kata Tengku Razaleigh (gambar) kepada Astro Awani hari ini.

Bekas menteri kewangan ini memberitahu sebagai (bekas) pengerusi Petronas beliau menggubal akta itu dan memeterai perjanjian-perjanjian berkaitan atas arahan Allahyarham Tun Razak, yang merupakan perdana menteri kedua.

“Oleh kerana beliau mahu memastikan negeri-negeri miskin di Semenanjung akan mendapat faedah daripada minyak ditemui di pesisir.

“Beliau mengetahui bahawa mereka tiada minyak di darat atau dalam lingkungan perairan negeri,” katanya.

Kata Tengku Razaleigh isunya sekarang bukan beliau, di sebalik soal perundangan dan hak rakyat dalam pertikaian mengenai tuntutan wang royalti petroleum.

Sehubungan itu jelas beliau Umno boleh berbuat apa sahaja yang mereka “inginkan.”

“Lebih-lebih lagi mereka masih perlu berurusan dengan soal undang-undang dan menghadapi rakyat,” katanya.

Beberapa pihak dalam Umno menggesa agar parti mengambil tindakan ke atas Tengku Razaleigh berikutan kenyataannya Khamis lepas yang mendakwa kerajaan negeri Kelantan kini patut mendapat bayaran royalti minyak dan bukannya wang ihsan.

Semalam, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata pihaknya tidak mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan ke atas Tengku Razaleigh, yang pendiriannya bertentangan dengan kerajaan pusat berhubung bayaran royalti minyak kepada Kelantan.

Kata Mustapa, hanya Majlis Tertinggi Umno yang boleh membuat keputusan dalam soal itu.

Perdana Menteri dan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak pula berkata pucuk pimpinan parti akan meneliti ucapan Tengku Razaleigh itu.

Mustapa baru-baru ini mengumumkan kerajaan pusat akan menyalurkan RM20 juta wang ihsan kepada Kelantan bagi menggantikan royalti minyak dan jumlah itu merupakan lima peratus daripada hasil perolehan gas dan petroleum di perairan Kelantan pada 2008.

themalaysianinsider


BEKERJA SECARA SAMBILAN ATAU SEPENUH MASA DI RUMAH
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

1 ulasan:

  1. Rakyat Kelantan patut bangga semangat dan keberanian yang ditunjukkan oleh Ku Li .walau pun terdedah dengan tindakan displin parti beliau berani bersama untuk menuntuk hak mutlak negeri kelantan ( Royalti Minyak ).
    Semangat juang yang tinggi malah menukah arus parti sendiri tetapi demi anak kelantan ( rakyat kelantan ) beliau berani menonjolkan diri .
    JANGANLAH KERANA PARTI HAK HAK MUTLAK RAKYAT KELANTAN DI GADAIKAN.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive