Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Julai 05, 2011

Penjual T shirt Bersih disambung reman



TUMPAT, 4 Julai: Pemilik D’Halal Shope Zakaria Wail, yang ditahan sewaktu menjual kemeja T di Dataran Ilmu 1 Julai lalu, ditahan reman lagi di IPD Tumpat semalam selepas ditahan reman dua hari di situ.

Zakaria sekali lagi ditahan reman di IPD Tumpat bermula hari ini sebaik sahaja dibebaskan tengah hari semalam selepas diikat jamin atas kesalahan yang sama, Seksyen 4 (1) (C) Akta Hasutan.

Pengerusi Lajnah Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia Dewan Pemuda PAS Kelantan, Abdul Rashid Yah, ketika dihubungi mengesahkan perkara itu.

Beliau juga melahirkan rasa kesal di atas apa yang berlaku memandangkan tiada bukti Zakaria menghasut.

“Setakat menjual kemeja T Bersih belum boleh dikategorikan sebagai penghasut. Tiada langsung bukti yang boleh disabitkan dia seorang penghasut,”ujarnya.

Tambah Rashid lagi, banyak lagi perkara yang perlu dilakukan oleh pihak berkuasa untuk keamanan di negara ini, masaalah social, rasuah dan lain-lain perkara buruk berlaku tetapi tidak diambil tindakan.

Beliau juga turut memberitahu, pada hari pertama tangkapan dibuat, kemeja T Bersih dan sebuah van telah dirampas.

“Namun semalam kereta dan kemeja T Bersih yang ada di rumah di Wakaf Bharu juga turut dirampas,” ujarnya.

Ketika ditanya berhubung perkembangan Zakaria, Rashid memberitahu beliau sentiasa tenang dan biasa sahaja.

Beliau turut menyokong kenyataan anggota exco kerajaan Selangor, Iskandar Abdul Samad, yang berkata setiap tangkapan merupakan satu paku keranda BN.

Menurutnya, ini kerana tangkapan yang dibuat akan membangkitkan kemarahan dan kebencian rakyat terhadap kerajaan yang bakal menggulingkannya sendiri.

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

1 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive