Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Ogos 08, 2011

Monopoli BN punca kos sara hidup tinggi

Oleh AZIZ MUDA

Pakatan Rakyat yakin kos sara hidup tinggi yang terpaksa ditanggung oleh setiap rhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgWa407n1iVvMkOShv-pc5AlEX5vuEuE0aypd80lMapunVZNrCeGg-r8Q9BSCVkVwKPL8oXIsOPAgma_nvPaans5Keas_HP01Aks6EyJvBWj-P9ljOHsY7l5jBWrAelsZOM1OJUMfZXM2gz/s400/najib+barang+naik.jpgakyat negara ini pada hari ini adalah akibat dasar-dasar Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang mewujudkan sistem monopoli dan ketinggalan zaman.

Sehubungan itu, terdapat keperluan mendesak agar sistem permit terutamanya yang bersabit import barang keperluan utama dikaji keseluruhannya kerana ia meningkatkan harga barangan yang menekan rakyat.



Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim menegaskan, Pakatan Rakyat juga mendakwa harga petrol dan diesel yang tinggi di Malaysia adalah akibat perancangan guna tenaga yang lemah.

Menurut beliau, Malaysia dilaporkan masih menggunakan sehingga 70 peratus daripada minyak mentahnya yang bergred tinggi dan mahal untuk diproses menjadi petrol dan diesel bagi kegunaan domestik.

Katanya, oleh kerana harga minyak mentah adalah komponen kos yang paling utama, sebarang usaha untuk menukar minyak mentah kepada gred yang lebih murah akan secara langsung menurunkan harga petrol dan diesel di Malaysia.

“Pakatan Rakyat yakin bahawa harga petrol dan diesel boleh diturunkan segera. Salah satu caranya melalui perancangan guna tenaga yang lebih munasabah,” katanya pada sidang media di Pejabat S e t i a u s a h a Ke r a j a a n Selangor (SUK), dekat sini, 2 Ogos lalu.

Sebelum itu di tempat yang sama, Pa k a t a n Rakyat, menurutnya, telah mengadakan Rundingan Ekonomi Buku Jingga yang pertama dengan ahli ekonomi, penganalisis pasaran dari bank dan firma kewangan, pimpinan kesatuan sekerja dan persatuan pengguna.

Katanya, rundingan t e r s e b u t a n t a r a l a i n membincangkan secara terperinci langkah-langkah segera yang boleh dilakukan untuk mengawal inflasi dan membantu jutaan isi rumah Malaysia yang terbeban dengan kos sara hidup mutakhir ini.

“Rundingan tersebut adalah yang pertama daripada beberapa siri selepas ini bertujuan untuk mendapatkan maklum balas dan cadangan untuk digarap di dalam Belajawan 2011 yang akan diumumkan oleh Pakatan Rakyat dalam bulan Oktober ini.

“Setiap rundingan a k a n me m f o k u s k a n kepada persoalan dasar ekonomi negara yang utama, termasuklah dasardasar pertumbuhan dan persaingan ekonomi, menurunkan kos sara hidup rakyat dan reformasi sistem pendidikan supaya selari dengan keperluan modal insan negara,” katanya.

Pe luang yang di perolehi oleh pimpinan Pakatan Rakyat pada hari ini untuk bertukar-tukar fikiran dengan wakil-wakil daripada pelbagai sektor penting ekonomi negara itu, katanya, akan dimanfaatkan sebaik mungkin, apabila pandangan-pandangan itu akan digarabkan di dalam Belanjawan 2011 oleh Pakatan Rakyat.

“Belanjawan 2011 oleh Pakatan Rakyat adalah satu lagi dokumen ekonomi yang memberi peluang kepada rakyat dan sektor niagawan menilai sendiri perbezaan pendekatan ekonomi yang akan diambil oleh Pakatan Rakyat dan kerajaan BN, sekiranya Pakatan Rakyat yang berkuasa selepas pilihanraya umum akan datang,” katanya.

Turut hadir pada rundingan dan sidang media itu termasuklah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad serta pemimpin DAP.



DD


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive