Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, September 11, 2013

JOM PAKAT HERET MOTOR


Kenapa kita mesti protes dengan heret motor?

Ustaz Zaharudin Muhammad

Apa itu fiskal yang menjadi alasan kerajaan menaikkan minyak? Kenapa kita mesti protes dengan heret motor?

Apabila kita membaca alasan kerajaan menaikkan harga harga minyak disebabkan penarikan subsidi, kerajaan memberikan alasan pengukuhan fiskal dan untuk keluar dari defisit fiskal (bajet seimbang/balance budget).

Apa itu Fiskal? Fiskal (Latin: Fiscus) asalnya ialah nama seorang individu pemegang kewangan pertama di zaman Rom. Fiskal digunakan untuk menjelaskan bentuk pendapatan kerajaan dari sumber masyarakat yang diistilah sebagai pendapatan negara. Pendapatan negara ini digunakan sebagai pengeluaran melalui program-program / projek-projek / peruntukan-peruntukan untuk menghasilkan pencapaian terhadap pendapatan nasional, produksi dan perekonomian. Polisi Fiskal adalah kaedah yang digunakan sebagai pengangkat (menaikkan) dan pengimbang (mengimbang) ekonomi negara.

Dalam sistem ekonomi kapitalis, pada asalnya polisi fiskal kerajaan dianggap sebagai ‘gangguan’ atau campur tangan kerajaan dalam pasaran yang tidak begitu diingini oleh para pemodal. Oleh sebab itu, kerajaan berfahaman kapitalis seperti US cuba sedaya upaya mengurangkan campur tangan kerajaan dalam ekonomi sesebuah negara. Namun hakikatnya, terutama selepas berlakunya krisis ekonomi, para kapitalis terpaksa akur bahawa mereka memerlukan juga peranan kerajaan dalam usaha pemulihan ekonomi.

Dengan kata lain, Fiskal Polisi menentukan berapa kerajaan perlu kutip duit, bagaimana dan seumpamanya. Dengan kutipan itu, ke mana ia akan dibelanjakan selepas ini.

Apa itu defisit fiskal? Defisit fiskal bermaksud, perbelanjaan kerajaan lebih besar berbanding dengan pendapatan yang diperolehi. Contohnya, pendapatan negara tahunan RM5 billion tetapi kerajaan berbelanja RM6 billion. Bajet seimbang (balance budget) ialah, pendapatan negara sama atau lebih besar daripada perbelanjaanya.

Ini bermaksud, kerajaan akan mengurangkan perbelanjaan subsidi untuk minyak petrol RON95 bagi menambahkan wang kerajaan, seterusnya mengurangkan defisit fiskal.

Itu penjelasan Najib dan kerajaan di dalam penjelasan akhbar-akhbar utama negara.

Tapi bagi saya, itu bukan penjelasan, itu adalah alasan umum. Sama seperti jika anda bertanya kepada pengurus kedai serbaneka milik anda: kenapa pengurus menggunakan wang yang banyak membeli barangan kedai? Jika pengurus jawab: "sebab saya beli barang mahal dan banyak bagi keuntungan kedai". Maka itu bukan penjelasan. Itu alasan umum. Maka anda sebagai tuan kedai, anda perlu mendapatkan penjelasan kenapa pengurus membeli jam dengan harga mahal, kenapa membeli stok jam yang banyak sedangkan stok barangan lain juga diperlukan kedai. Jawapan kepada persoalan ini barulah dinamakan penjelasan.

Begitu juga dalam isu ini, jika kerajaan hanya menyebut untuk menstabilkan fiskal, itu terlalu umum. Contoh penjelasan yang saya dan rakyat perlukan ialah, kenapa defisit fiskal berlaku, kenapa perlu diutamakan penarikan subsidi minyak? Tak de ke subsidi lain yang boleh ditarik seperti subsidi untuk pengimport korporat? Dan lebih penting kenapa sekarang selepas PRU?

Penjelasan yang saya masih tercari-cari, kenapa ditarik subsidi petrol RON95 dan bukan subsidi lain? Kenapa sekarang selepas PRU? Apa langkah kerajaan selain menarik subsidi RON95 bagi mencapai balance budget? Apakah perbelanjaan besar kerajaan dan ketirisan yang memberikan impak besar kepada defisit fiskal dijadikan diutamakan bagi mencapai balance budget?

Jika penarikan subsidi minyak RON95 selepas PRU adalah bertujuan pengimbangan Fiskal, persoalannya adakah perbelanjaan kerajaan 1 tahun sebelum ini terlalu besar sehingga tanpa notis terus dinaikkan minyak RON95? Jika besar, adakah disebabkan oleh:

1. Penampungan 'aktiviti perlu' rakyat, masyarakat dan syarikat dalaman negara? Atau

2. Disebabkan perbelanjaan kerajaan untuk projek syarikat-syarikat yang mempunyai kaitan dengan parti bertanding?

Saya lebih cenderung kepada yang kedua setelah melihat rekod sebelum ini, iaitu kenaikan harga barang (akibat kenaikan cukai) sejurus selepas PRU. Ini bermaksud, kenaikan harga minyak ini adalah pembayaran semula Umno yang menang semula hasil pelaburannya menggunakan duit rakyat bagi mengekalkan kuasa.

Jika ini berlaku, maka langkah keluar dari 'krisis fiskal' melalui jalan bukan penjimatan kerajaan, perbelanjaan berhemah dan menampung 'lubang' perbendaharaan negara yang 'bocor' sebagaimana 'finding audit', tetapi mencari jalan keluar mudah dengan memangsakan rakyat melalui penarikan subsidi minyak RON95 yang membebankan setiap titik keringat rakyat, maka akan protes dengan kempen:

"HERET MOTOR"

Saya yakin ramai akan bersama dengan protes ini.

Penulis ialah Ahli Majlis Syura Ulamak PAS.

HD


NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN

4 ulasan:

  1. Umno.bn.zalim.kpd.rakyat.dan.jgn.lupa.harimau.muda.A.vs.thai bola.sepak.

    BalasPadam
  2. ahh. mamat ustaz yg bersengkongkol dan bersekutu dgn syiah nak komplen. memang ni keje syiah.ada je salah org lain. yg PAS tu tak dapat dirikan daulah islam kat negara ni kenapa? sbb gunakan sistem domkrasi dan bertuhankan undi jugak. baca makna demokrasi. sape yg bikin sistem ni?kahkahkah. bangang punya ustat mcm si lahabau nik ajih jgk.

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama12/9/13 9:42 PG

    ada lojik juga komen ustaz ni..perkara melibatkan kepentingan rakyat ni aku x kompromi langsung..sudah2 la aniaya rakyat..

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive