Dey Macha

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Julai 21, 2010

Manifesto : Elakkanlah "gula-gula"!



Exco Kelantan, Dato' Husam Musa membuat kenyataan minggu lepas bahawa jika Pakatan Rakyat menawan Kerajaan Persekutuan, rakyat tidak perlu membayar cukai untuk 5 tahun pertama. Atau sekurang-kurangnya kakitangan kerajaan tidak perlu membayar cukai untuk tempoh tersebut.
Saya yakin rakyat akan menyambut baik tawaran itu tetapi alangkah lebih baik jika Pakatan Rakyat dapat menawarkan sesuatu yang bukan berbentuk "gula-gula". Jika kita menawarkan "gula-gula", BN juga akan menawarkan "gula-gula" Saya bimbang jika "gula-gula" yang kita tawarkan itu tidak dapat diberikan apabila Pakatan Rakyat mengambil alih kuasa. Kita tidak tahu keadaan kewangan sebenar negara, banyak perkara-perkara yang disembunyikan. Kemungkinan jika kita benar-benar dapat menawan Putrajaya, kita akan bertemu dengan "kejutan-kejutan" yang tidak memungkin kita memberikan rakyat "gula-gula" yang kita janjikan. Di atas kertas mungkin boleh dilaksanakan tetapi saya yakin jika BN tahu mereka akan kalah, mereka akan melakukan sabotaj-sabotaj sebelum dihalau keluar dari Putrajaya.

Oleh itu, Pakatan Rakyat sepatutnya menjanjikan perkara-perkara yang bersifat "idelogical" dan bukan "materialistic". Kerajaan telus dan bersih contohnya. Kesannya akan dirasai rakyat apabila penyelewengan dapat dihapuskan dan berbilion ringgit wang rakyat dapat diselamatkan. Wang yang diselamatkan pula akan dimanfaatkan untuk rakyat.

Atau menjanjikan "delivery system" yang lebih cekap yang akan dapat menyelesaikan banyak masalah rakyat di samping menggalakkan aktiviti ekonomi dan menarik pelaburan. Rakyat juga akan merasakan nikmat dari perubahan ini menerusi peluang-peluang pekerjaan dan peningkatan pendapatan.

iskandar56100

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Komen

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive