Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Februari 26, 2009

SATU LAGI PROJEK KERAJAAN BARISAN NASIONAL




SATU LAGI PROJEK KERAJAAN BARISAN NASIONAL UNTUK 'COVER' BALIK PERBELANJAAN BESAR YANG TELAH HANGUS SEMASA PILIHANRAYA KECIL KUALA TERENGGANU YANG LEPAS,DISAMPING MENCARI DANA BARU UNTUK PELBAGAI PAKEJ RANGSANGAN BAGI MERANGSANG PRK 2 BUKIT DAN 1 BATANG APRIL INI.

LEBUHRAYA YANG MENJADI NADI BAGI SEGALA JENIS PENGANGKUTAN DARAT TERMASUK LORI BABI YANG TERBALIK INI AKAN MENYAKSIKAN TIDAK HANYA HARGA DAGING BABI AKAN DINAIKKAN MALAH HARGA SEGALA JENIS BARANGAN KEPERLUAN HALAL HUB YANG LAIN AKAN TURUT MENGEKORI LANGKAH KENAIKAN YANG TIDAK BERHATI-PERUT INI.

SESUNGGUHNYA AMAT MALANG SEKALI KITA TERPAKSA MEMBAYAR LEBIH SEDANGKAN LEBUHRAYA SEUMPAMA LONGKANG TERSUMBAT KETIKA MUSIM PERAYAAN,MALAH KEADAAN PERMUKAAN LEBUHRAYA KITA SERING DITAKUNGI AIR KETIKA HUJAN LEBAT.TIADA APA-APA YANG ISTIMEWANYA DI LEBUHRAYA SELEPAS HARGA TOL INI DINAIKKAN,SEMUANYA SEPERTI BIASA CUMA HARGA TOL SEKARANG LEBIH MAHAL DARI HARGA PETROL ATAU DIESEL.


PANGKAH LAGI LAHHHH!!!

BERITA BAIK UNTUK PEMINAT DACING:

Kadar tol 5 lebuhraya naik Ahad ini

Feb 26, 09 11:42am
Kadar tol bagi lima lebuhraya, termasuk Lebuhraya Utara Selatan (Plus) naik sebanyak 5 peratus mulai 1 Mac ini.

Empat lagi leburaya ialah Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) dan Lebuhraya Baru Pantai (NPE).

Perkara itu diumumkan oleh Menteri Kerja Raya Datuk Ir Mohamad Zin Mohamad.

Kadar kenaikan tol terbabit adalah seperti berikut:

Lebuhraya Utara-Selatan (Plus): Kadar kenaikan tol untuk sistem kutipan tol tertutup Plus dinaikkan 0.68 sen sekilometer bagi kereta. Bagaimanapun, kenaikan ini tidak membabitkan tol di Plaza Tol Bukit Kayu Hitam, Tambak Johor dan Bangunan Sultan Iskandar.

Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint). Plaza tol Pantai: naik 50 sen dari RM1.50 kepada RM2 (naik 33) dan Plaza tol Damansara: naik 30 sen dari RM1 kepada RM1.30 (naik 30%).

Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh)(Lebuhraya E12): Kadar tol dinaikkan sebanyak 50 sen bagi kereta - dari RM1.50 hingga RM2 (naik 33%).

Kadar tol Lebuhraya Sungai Besi (Besraya): Kadar tol dinaikkan sebanyak 10 sen bagi kereta - dari RM1.30 kepada RM1.40 (naik 7.7%). Bayaran hanya dibuat di Plaza Tol Mines kerana Tol Salak Selatan Jaya telah ditutup mulai semalam.

Lebuhraya Baru Pantai (NPE): Kadar tol dinaikkan sebanyak 40 sen bagi kereta - dari RM1.60 kepada RM2 (naik 25%).

Dalam kenyataannya, Mohd Zin menyifatkan kenaikan kadar tol baru itu sebagai sangat kecil.

Mohd Zin berkata, sebenarnya kadar tol di lebuhraya Plus, Sprint dan Akleh sepatutnya dinaikkan pada 1 Januari 2008, tetapi telah ditangguhkan kepada 28 Februari lalu.

"Berikutan penangguhan itu, kerajaan terpaksa membayar pampasan berjumlah RM245 juta, iaitu RM177 juta kepada Plus, RM38 kepada Sprint dan RM30 juta kepada Akleh," katanya.

Menurut Mohd Zin lagi, kenaikan kadar tol itu tidak seharusnya dilihat sebagai membebankan kerana mutu dan kualiti lebuhraya berkenaan terjamin, selain menjadi laluan altenatif di kawasan berkenaan.

Kewujudan lebuhraya berkenaan juga, katanya, telah membawa rahmat kepada rakyat dan negara, dengan menggalakkan pembangunan, perumahan, perniagaan dan juga meningkatkan sosio-ekonomi penduduk sekitar.

3 ulasan:

  1. Kadar tol dinaikan…. Gempppak je kot….Semalam kerajaan melalui Menteri Kerja Raya mengumumkan akan berlaku kenaikan kadar tol bermula 1 Mac.
    Hari ini ketua kepada menteri yang membuat pengumuan itu, Perdana Menteri yang bakal pencen dipetik berkata akan kaji semula kanaikan tol tersebut.
    Persoalanya…
    http://pemantaubebas.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. yea yea tol naik..mari pangkah dacing beramai ramai..jangan sokong pakatan riot!!

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama27/2/09 9:45 PG

    Kalau mcm tu..satu lagi drama kerajaan BN

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive