Dey Macha

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Februari 20, 2009

TAHNIAH SPRM! CEPAT DAN PANTAS SEPERTI LEMBU DICUCUK HIDUNG!

Ceduk dari : angkasanuri.blogspot.com

Apabila Pak Lah mencadangkan mewujudkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM) bagi menggantikan BPR sebelum melepaskan jawatan PM, hati saya menaruh curiga. Saya merasakan ada sesuatu motif di sebalik cadangan tersebut.

Ternyata apa yang saya bimbangi dulu berasas. Kes yang melibatkan pemimpin pakatan Rakyat begitu cepat SPRM bertindak. Selepas laporan dibuat oleh pihak Umno sepantas kilat SPRM membuka kertas siasatan dan mencari bukti untuk membuat pendakwaan.

Sebaliknya apabila laporan dibuat oleh pihak PR tindakan begitu lambat dengan pelbagai alasan dan helah. Kononnya bukti tidak lengkap dan maklumat tidak jelas.

Inilah yang berlaku dalam kes lembu dan selenggara kereta Tan Sri Khalid Ibrahim dan speaker Perak V. Sivakumar. Saya bukan untuk membela mereka berdua. Jika benar-benar terbukti bersalah dakwa di mahkamah dengan bukti yang cukup.

Tetapi persoalannya bagaimana dengan laporan yang bertimbun-timbun dibuat oleh PR pada pemimpin Umno dan BN? Bagaimana laporan rasuah melibatkan kos berlipat kali ganda penyelenggaraan dan servis kereta Perdana V6 kerajaan BN di Terangganu? Bagaimana laporan wujud kes rasuah tindakan bekas adun PKR dan DAP Perak yang melompat ke BN? Bagaimana pula dengan laporan yang bersusun-susun melibatkan kes rasuah dalam pemilihan Umno?

Kalau kes yang melibatkan PR, SPRM begitu pantas bertindak seperti lembu dicucuk hidung!

Semua ini menimbulkan keraguan dan kemusykilan kepada SPRM. SPRM tidak boleh melatah kalau dituduh sebagai alat Umno kerana itu yang masyarakat lihat yang berlaku hari ini.

Bagi saya tidak ada cara lain untuk memulihkan wibawa dan kredibiliti SPRM yang teruk tercemar selain merombak secara radikal peranan dan fungsi SPRM dengan menjadi sebuah badan yang benar-benar bebas dari pengaruh kuasa eksekutif sebaliknya proses pemilihan dan pelantikan pengerusi SPRM dipilih oleh suruhanjaya bebas di bawah kuasa DYMM Agong.

Tetapi selagi Umno dan BN berkuasa, semua itu hanya mimpi yang tidak menjadi kenyataan. Hanya mereka yang bergelumang dengan rasuah sahaja yang gentar SPRM menjadi badan bebas.

http://angkasanuri.blogspot.com/2009/02/tahniah-sprm-cepat-dan-pantas-seperti.html
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive