Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Disember 28, 2009

Haramkan Bas 2 Tingkat Di Lebuhraya



oleh Anak Kedah

Siapa laa yg punya idea untuk membenarkan BAS 2 TINGKAT beroperasi diatas jalanraya Malaysia. dari pemerhatian didapati mangsa yg mati adalah berada di tingkat bawah.. ini disebabkan kedudukan kerusi mereka adalah sama paras dengan tayar depan belakang dan sama paras dengan penghadang jalan. Jika bas 1 tingkat yang sama paras dengan kedudukan ini adalah tempat simpan beg dan barang-barang..oleh itulah tak jadi apa2 kalau kemalangan seperti ini.

Inilah masalahnya bila nak jadikan semua boleh... cuba fikirkan...kalau di negara Mat Saleh sana bas 2 tingkat nie cuma digunakan untuk perjalanan dalam bandar sahaja dimana kelajuan antara 20km/hr hingga 40km/hr sahaja... tidak seperti di highway dimana kelajuan boleh mencecah sehingga 110km/hr....bila dah berdesup lari macam nie...dan pulak bas ini tinggi rekaannya..jika terjadi apa2 maka dengan mudah ianya akan terbabas...sebab unbalance.....dan satu teguran untuk pemandu-pemandu... kalau dah ngantuk sangat hangpa berhentilah walau seketika... sesungguhnya melelapkan mata 30minit lagi bagus dari melelapkan mata selam-lamanya.... dan kepada tokeh-tokeh bas boleh tak di berikan latihan kepada pemandu-pemandu bas ini seperti mana pemandu-pemandu lori minyak syarikat-syarikat besar seperti Shell atau Petronas. Di mana kita jarang mendengar akan lori yang dipandu oleh mereka-mereka ada mengalami kemalangan yang menakutkan seperti lori tong minyak meletup atas high way...

Jadi nak biaqkan lagi bas ini berkeliaran di atas highway...ibarat seperti membawa bas mayat dan menunggu siapa yg akan di jadikan mangsa seterusnya.. ayuh kita desak supaya BAS 2 TINGKAT ini diharamkan atas highway kita....

kedahlanie




Menambahkan Pendapatan Dengan Team Kami
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

6 ulasan:

  1. rasenya baru kali ni jadi kat bas 2 tingkat...
    tak pun kalu ke 2...
    puncanya bukan bas...tapi ngantuk..
    ngantuk punca dari kerja lebih...
    kerja lebih punca dari gaji sikit...

    macam2 cadangan yer..
    ubah dulu keraJaan yg tak dapat jaga periuk nasi rakyat

    BalasPadam
  2. Saya rasa setiap pemandu bas perlu diberi duty tugasan rehat selang sehari untuk cover tidur/rehat.Berdasarkan luahan rakan saya,pengalaman dia sebagai pemandu bas ekspress pernah diarah bawa penumpang dari Kedah ke Johor.Lepas rehat sekejap kena ambil penumpang baru pulak untuk dibawa dari Johor ke Utara.Jadi masa bila nak dapat rehat yang cukup.Sudah tentu rasa letih dan mengantuk.Majikan seharusnya beri rehat selang sehari kepada mereka bagi memulakan duty/tugas baru keesokannya. Jangan memerah keringat mereka semaksimum yang boleh kerana alasan dibayar gaji.Sebaliknya jagalah kebajikan pemandu dan fikirkanlah tentang keselamatan penumpang walaupun sibuk dalam mengejar untung. walaubagaimanapun perlu diingatkan juga, jika idea/saranan ini berjaya diimplimentasikan janganlah pula kesempatan ini diambil oleh pemandu untuk buat kerja sampingan lain. Sebaliknya gunalah masa tersebut untuk rehat dengan secukupnya agar keesokan harinya kita 'fresh'.

    BalasPadam
  3. bukan gaji...
    tapi trip tu...
    gaji pemandu sikit jer...
    diorang kejar trip...
    macam lori tanah...
    makin byk trip, makin banyak dapat duit...
    sebab tu depa laju dan tak rehat...
    dan makan dadah plak...
    benda macam ni puak kerajaan kena buat kalau betul pk rakyat

    BalasPadam
  4. apesal plak nak haramkan bas 2 tingkat? Punca kelalaian pon sebab ngantuk... bese la tuh, kalau kita terlupa pon Allah maafkan, apatah lagi kita manusia yang lagi banyak kelemahan... saya xpernah naik bas... tapi, mgkn kene cadangkan pada pemilik bas supaya ada extra pemandu lah kan??? sianla saper2 yg nak balik urgensi ke... mungkin juga dah taqdir buat dia... akan mati mcm tuh, atas kelalaian org lain, sebab: ngantuk. dah kita mmg taruh kepercayaan kepada pemandu. bihtu, awat xjage je sepanjang journey tuh?? dan lg 1, sennaye kebergantungan kita pada saper?? pada pemandu bas?? pada Allah?? pada diri sendiri?? inshaAllah, jgn di ingat mati sebegitu hina... Allah kate, siapa waktu matinye beriman, pasti dia mati dalam keadaan beriman, dan inshaAllah masuk syurga... kita pon xtau Allah tuliskan dan izinkan mati kita mcm mane... maka, dari saat nih, kene la lagi + beriman & tetap istiqomah... spy mati kat maner2 pon, tetap kita leh bertemu org2 yg kita cintai & sayang di tpt yg lebih best & mulia; syurga Allah... kan kan...

    BalasPadam
  5. Ni, aku nak habaq ni. Dengaq naa, hangpa ni x tau kaa Dato' Sani Salleh tu tokeh bas Sani Express dah beri dah latihan kat pekerja2 dia. Tapi kemalangan tu bukannya disebabkan x daa latihan, dia disebabkan terlelap saja. Knp hang kata bas 2 tingkat kena di haramkan? hang ni pikiaq lah sikit, klu x guna bas 2 tingkat, lambatlah perjalanan penumpang kerana klu guna bas 2 tingkat, satu trip tu blh naik ramai...

    BalasPadam
  6. haramkan tu macam tak kena ja...
    kalau nk tau lagi...
    besi pembahagian jalan apa nama taktau dipasang di lebuhraya dengan salah....

    pasai tu bila di tempuh besi bengkok masuk kot dalam....

    paham?

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive