Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Disember 09, 2009

Kerajaan Kedah terus jelaskan isu kuota perumahan



Oleh: WADIASSOFI JAAFAR

Isu kuota perumahan melibatkan ramai orang di mana isu ini sudah berlarutan sejak dua tahun lalu dan isu ini juga boleh disalahfaham sekiranya diadakan secara terbuka.

Isu ini bukan isu perkauman tetapi isu rakyat dan kita (Kerajaan Negeri) tidak dapat memuaskan hati semua serta tidak berlaku kezaliman dan penindasan terhadap rakyat dan kita jamin semua rakyat mendapat rumah tidak kira golongan miskin, miskin tegar dan tidak tegar.


Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerajaan Tempatan, Pembangunan Luar Bandar dan Sumber Air, YB. Dato’ Phahrolrazi Zawawi berkata, Kerajaan Negeri tidak mahu meneruskan sikap penjajah tetapi apa yang kita mahu ialah inginkan satu generasi yang baru untuk jangka masa yang panjang bagi mendiami perumahan baru.

“Secara tidak langsung, ia mampu mewujudkan golongan rakyat yang bersatu padu dalam membina rumah yang mampu dibeli oleh rakyat di negeri ini di mana matlamat kita ialah untuk jangka masa yang panjang,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sesi taklimat isu kuota perumahan 50-50 dan isu perumahan Negeri Kedah di Bilik Gerakan, Wisma Darul Aman, di sini.

Menurutnya, Kerajaan Negeri turut membuat sedikit perubahan tentang isu kuota perumahan iaitu sekurang-kurangnya dijual 30 peratus kepada Melayu dan selebihnya adalah terbuka. Itulah tafsiran yang sebenarnya.
Mengenai kuota 50 peratus rumah dasar Kerajaan baru Negeri Kedah tidak timbul tentang isu kuota ini di mana untuk tanah simpanan rakyat, 100 peratus hendaklah dijual kepada Melayu.

“Bagi tanah zon simpanan Melayu tetapi terletak dalam zon bukan Melayu, kuotanya ialah sekurang-kurangnya 30 peratus untuk Melayu dan sekiranya tanah itu terletak di luar zon Melayu dan bukan Melayu, sekurang-kurangnya 30 peratus dijual kepada orang Melayu,” jelasnya.

Untuk Langkawi, katanya, terdapat kuota untuk Zon Langkawi di mana tanah simpanan Melayu yang berada dalam zon bukan Melayu, sekurang-kurangnya kuota Melayu adalah 50 peratus.

YB. Dato’ Phahrolrazi berkata, dari segi kuota, tidak ada perubahan yang dibuat oleh Kerajaan Negeri di mana kuota perumahan tidak diubah dan tanah rezab Melayu adalah 100 peratus Melayu.

“Contohnya apabila dibuat cabutan (untuk tanah di Kubang Pasu dan Pokok Sena) di mana sekiranya tanah di Kota Setar untuk 10 ekar, apabila dibuat cabutan di Kubang Pasu adalah 50 peratus. Ini bermakna kuota bagi Melayu sekurang-kurangnya 30 peratus,” ujarnya.

Kebakaran yang berlaku di Kodiang baru-baru ini, katanya, Kerajaan Negeri turut meluluskan kuota berkenaan kerana terdapat keperluan di mana jaminan Kerajaan sudah termaktub dalam perlembagaan.

“Kita ingin menjamin rakyat yang tinggal di situ mendapat rumah dan kita ada keperluan untuk orang Melayu membeli rumah dan sekiranya pemaju menyiapkan sebanyak 100 unit rumah, 10 unit rumah berkenaan boleh dijual kepada orang Melayu,” katanya.

Untuk Negeri Kedah, jelasnya, 77.5 peratus adalah Melayu dan 13.86 peratus adalah Cina, India (6.81 peratus) serta lain-lain bangsa (1.98 peratus).

Untuk kuota perumahan, syarat-syarat turut diperketatkan iaitu pemohon boleh membuat permohonan dalam masa sembilan bulan tetapi sekarang ialah 12 bulan (sijil layak menduduki).

“Banyak pemaju yang datang berjumpa dengan saya tidak menghadapi masalah dalam isu kuota perumahan ini dan pembeli perlu memberi maklumat yang tepat untuk mendapatkan rumah yang ingin dimiliki mereka,” tambahnya.

wartakedah


Menambahkan Pendapatan Dengan Team Kami
Saksikan Lelaki Kuat Pacak Langit
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
SEMUA KAMI LELONG!!!
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive