Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Februari 19, 2010

Tamparan hebat buat Mufti Umno

Oleh rakyat marhaen

Tindakan beberapa 'orang agama' Umno mempertikai kerajaan Pulau Pinang kononnya tidak mahu mengadakan perarakan Maulidur Rasul. Umno dan juak-juaknya selama ini terang-terangan menolak Islam, mempermainkan hukum Allah, memperjuangkan politik suku agama suku, merancakkan program-program hiburan yang melalaikan secara tiba-tiba pula berubah angin memperjuangkan Islam, mempertahankan perarakan Maulidur Rasul.

Itulah Umno. Jika memberi kelebihan politik kepada mereka, maka mulalah wajah mereka berubah menjadi Islam. Namun bila dilihat betul-betul, maka kita dapat lihat wajah sebenar Umno yang selama ini hanyalah penentang tertegaknya hukum Allah.

Sibuk hendak perarakan Maulidur Rasul, tetapi dalam masa yang sama pula tentang hukum Allah. Bertungkus lumus mempertahankan perarakan Maulidur Rasul, tetapi usaha mendidik rakyat menutup aurat diabaikan. Program hiburan bercambah bagaikan cendawan direlakan.

Tidak cukup dengan pengikut-pengikut yang jahil agama membicarakan tentang cintakan Rasulullah, sayangkan Rasulullah. Tetapi kewajipan menghindari maksiat tidak dibanteras dengan bersungguh-sungguh. Islam tidak dijulang setinggi-tingginya. Agama hanya di masjid, universiti.

Maka ketika itu, timbullah sang penyelamat Umno yang digelar mufti menyambut bola tanggung untuk dihentam ke arah kerajaan Pulau Pinang di bawah pentadbiran PR. Yang sebenarnya hanyalah ingin menunjukkan PR tidak perjuangkan penduduk peribumi dan menyingkirkan syiar Islam.

Dalam akhbar perdana, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria mempersoalkan tindakan kerajaan Pulau Pinang itu dengan mengatakan, "Memang perarakan Maulidur Rasul tiada dalam syarak dan lebih menjurus kepada satu trend tetapi ini menjadi antara cara untuk kita menarik minat belia kepada sejarah hidup Nabi Muhammad SAW (dan agama Islam),.

 Mahu menarik minat belia kepada sejarah Rasulullah, tetapi sampaikah pengisian itu, berjayakah objektif itu setakat membuat perarakan tetapi syariat yang dibawa Rasulullah diabaikan. Keadaan sosial yang meruncing melanda muda-mudi tidak pula dibimbangi. Mana yang lebih penting, perarakan Maulidur Rasul atau menghalang muda-mudi dari gejala sosial, maksiat hingga berlakunya buang anak secara berleluasa, bersekedudukan secara haram, khalwat di mana-mana sahaja tanpa segan silu. Seolah-olah negara bebas seks tiada undang-undang, syariat menegahnya.

Mufti bukan bertugas untuk mempertahankan Umno yang sudah korup. Janganlah sampai kita menjual agama kita dengan harga yang murah semata-mata imbuhan sementara.

Hari ini, dua tamparan hebat menjadi pukulan maut kepada mufti-mufti Umno telah diberikan.

Di Kota Bharu, Menteri Besar Kelantan, TG Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, Kerajaan Negeri tidak akan mengadakan sebarang sambutan bagi menyambut Maulidur Rasul memandangkan bulan Maulud tidak mempunyai sebarang fadilat dan kelebihan berbanding bulan Ramadan.

“Boleh jadi, orang negeri lain sambut Maulud besar-besaran. Bulan Maulud sendiri tidak ada sebarang fadilat tidak sebagaimana bulan Ramadan. Bulan Ramadan memang ada fadilat dan kelebihannya. Bulan Maulud tidak ada apa.

“Di rumah saya sendiri, saya tak pernah buat Maulud. Sebenar-benar Mau-lud bagi saya, bagi orang seperti kami (gerakan Islam) ialah mewujudkan suasana Islam dalam sebuah negara. Ini sebenar-benar Maulud,” katanya kepada pemberita ketika ditemui sewaktu berkunjung ke rumah Pengerusi Eksekutif SBJ Binajaya Sdn Bhd sempena sambutan Tahun baru Cina di sini, semalam.

Apa kata mufti Umno?

Sementara di Kuala Terengganu pula, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menjelaskan, “Tidak cukup dengan sambut maulud setahun sekali, berarak, angkat sepanduk, berselawat, dalam masa yang sama kita tengok di hadapan mata kita, hukum-hukum Islam, perintah Allah Taala tidak diamalkan”.

Jelasnya, Allah memerintahkan nabi-nabi dan rasul-rasul mengarahkan umat masing-masing supaya beriman, menolong dan berjuang bersama-sama dengan Rasulullah sekiranya sempat dengan baginda s.a.w. untuk memenangkan Islam.

“Menolong untuk memenangkan Islam, menang untuk apa, menang untuk memerintah, mendirikan kerajaan,” ujarnya yang menafsirkan ayat 81, surah Aali Imran berhubung perintah Allah tersebut.

Jelasnya, setelah dibangkitkan Nabi Muhammad s.a.w. menjadi rasul, maka Rasulullah mengajak kaum keluarganya dan mereka yang ditemui supaya mengucapkan dua kalimah syahadah di samping mengajak mereka mendirikan kerajaan yang beramal dengan hukum-hukum Allah sebagaimana yang diturunkan di dalam al-Quran.

Tambahnya, Nabi s.a.w. juga mengumpulkan para sahabat, orang-orang beriman selain mengajak ahli-ahli kitab Yahudi dan Kristian dan mengutuskan surat kepada raja-raja dalam dunia supaya menganut Islam dan menerima Islam sebagai agama yang memerintah dan berdaulat.

Justeru itu, tegasnya perjuangan itu tidak berhenti walaupun Rasulullah s.a.w. sudah wafat.

Maka, katanya, adalah tidak cukup dengan sekadar sambutan Maulidur Rasul setahun sekali dengan berarak, mengangkat sepanduk dan berselawat tetapi dalam masa yang sama tidak melaksanakan perintah Allah Taala.

Tambahnya, akibat tidak melaksanakan hukum-hukum Islam menyebabkan keadaan menjadi huru-hara dengan peningkatan jenayah seperti rompakan, kecurian, pembunuhan dan sebagainya.

Di samping itu, ujarnya, bencana semakin banyak berlaku kerana manusia meninggalkan perintah Allah supaya beramal dengan hukum-Nya dalam semua perkara.

“Marilah kita sedar dan faham perkara besar dengan bangkitnya Rasulullah s.a.w. mengajar manusia supaya beramal dengan Islam,” ujarnya.

Tambahnya lagi, para sahabat dibunuh dan dihalau dari kamung halaman kerana berjuang bersama-sama Rasulullah s.a.w untuk mendirikan kerajaan dan memerintah dengan syariat Allah.

Apa lagi yang Tok Mufti nak kata?


Note:


utaraonline





2 ulasan:

  1. Komen nik aziz cuma utk monyokong sahabatnya lim guan eng sahaja supaya orang islam tak marah sangat dengan cina tu. Masalahnya bukan ada fadhilat atau tak tapi hak agama lain utk berarak dijaga tp islam disekat. Kalau nak ditiada, kenalah meliputi semua agama.

    BalasPadam
  2. negeri yang diperintah oleh umno-bn pun tak buat perarakan..tak kata apa pun...?

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive