Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Disember 03, 2011

Siapa Bapok Dan Pondan Sebenarnya?



Bapok, Pondan, Bangsat dan Barua! Itulah apa yang dilontarkan oleh Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang Shaik Hussein Mydin kepada PKR dan PAS serta penyokong DAP dalam Perhimpunan Agung Pemuda UMNO 2011 baru-baru ini.

Bahasa yang jelas mencerminkan cara pemikiran terkini UMNO yang bukan sahaja ketandusan modal tetapi penuh dengan kebencian, semangat permusuhan, dendam dan juga ketakutan.

Siapa bapok dan pondan sebenarnya?

Pada 7 Mac 2010, Sekretariat Pemuda Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang telah mencabar Pemuda UMNO Pulau Pinang untuk berdebat di Debat Perdana Rakyat 2010 yang bertajuk “Isu Melayu-Islam Pulau Pinang : Antara Provokasi & Kebenaran”.

Ini berikutan tindakan Pemuda UMNO Pulau Pinang yang sering mengeluarkan kenyataan bahawa Melayu dan Islam semakin dipinggirkan oleh Pemerintahan Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

Bukan sahaja sikap Bapok dan Pondan Pemuda UMNO terserlah disini bilamana mereka takut untuk berhadapan dengan Pemuda Pakatan Rakyat dan ribuan rakyat yang hadir dalam debat ini, malah mereka mempamirkan sikap bapok dan pondan yang bacul.

Jika dikatakan DAP menjadikan Melayu sebagai Barua mereka dalam pemerintahan Kerajaan PR Pulau Pinang, tidakkah Shaik sedar Melayu UMNO sendiri memang menjadi barua kepada Gerakan ketika mereka diperkudakan oleh Gerakan semasa BN menguasai Pulau Pinang?

Tidakkah UMNO sendiri telah menyerlahkan sikap bapok dan pondan mereka malah sanggup menjadi barua kepada Gerakan kerana takut untuk menuntut jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang sedangkan mereka mempunyai majoriti kerusi yang lebih besar dari Gerakan?

Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang dalam ucapannya juga telah memfitnah kerajaan negeri Pulau Pinang bila menuduh Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak membenarkan perarakan tahunan Maulidur Rasul.

Shaik juga talah melabel penyokong DAP sebagai bangsat kerana menurutnya DAP itu musuh kepada Islam.

Jika begitu penyokong UMNO sudah tentu lebih bangsat kerana UMNO telah menjalankan urus niaga dengan Israel, UMNO juga telah membenarkan rakyat Israel memasuki Malaysia, UMNO juga telah menggunakan Firma dari Israel sebagai penasihat malah UMNO juga telah membenarkan warga Israel terlibat dalam pembinaan sistem komunikasi PDRM.

Siapa lebih bangsat? Israel dilabel sebagai musuh Islam oleh seluruh dunia Islam tetapi DAP pula hanya dilabel sebagai musuh Islam oleh UMNO..

Agak menghairankan bagaimana seorang yang mengaku tinggal di Pulau Pinang boleh mengatakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak membenarkan perarakan tahunan Maulidur Rasul sedangkan perarakan tersebut telah diadakan setiap tahun sejak dari awal tahun Pakatan Rakyat menguasai pemerintahan Pulau Pinang lagi.

Biarpun ada pihak yang cuba untuk sabotaj perarakan itu, ianya tetap dijalankan malah setiap kali perarakan diadakan Yang Di Pertua Negeri Pulau Pinang menjadi jemputan.

Mungkin beliau masih tidur ketika perarakan tersebut diadakan, oleh itu beliau tidak sedar akan adanya perarakan tersebut lalu beliau tetap mengatakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak membenarkan perarakan tahunan Maulidur Rasul.

Atau hati beliau terlalu gelap untuk melihat kebenaran?

Selain itu Ketua Pemuda UMNO Pulalu Pinang Shaik Hussein Mydin juga berkata Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang mensasarkan tindakan terhadap peniaga-peniaga Melayu.

Statistik yang telah lama dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang membuktikan apa yang diucapkan oleh Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang itu adalah fitnah.

Dimana statistik menunjukkan bahawa daripada semua tindakan penguatkuasaan Majlis Perbandaran terhadap peniaga-peniaga, 70% daripada tindakan di Pulau dan 85% di Seberang Perai telah diambil ke atas peniaga-peniaga bukan Melayu.

Statistik dari mana Shaik Hussein Mydin perolehi untuk menyokong fitnahnya itu?

Mengakhiri ucapannya Shaik Hussein Mydin menyarankan supaya UMNO mengembalikan dominasi Melayu di Pulau Pinang.

Jelas Shaik Hussein Mydin tidak faham apa yang dimaksudkan dengan demokrasi.

Shaik Hussein Mydin perlu sedar UMNO telah ditolak oleh majoriti rakyat Pulau Pinang kerana rakyat sudah muak dengan sikap ahli-ahli dan juga pemimpin UMNO.

Sikap tidak telus dalam pentadbiran, salah guna kuasa yang berleluasa, tidak mempedulikan masaalah rakyat dan mengutamakan kroni dalam setiap pemberian tender projek milik Kerajaan Negeri itulah sikap pemimpin UMNO semasa berkuasa.

Dan ahli-ahli UMNO diperingkat Bahagian pula menjadikan harta Kerajaan Negeri sebagai harta mereka ini termasuk dewan-dewan orang ramai yang dijadikan seperti harta UMNO dan juga tanah-tanah yang didirikan gerai-gerai milik mereka seolah-olah harta kerajaan itu harta UMNO dan harta UMNO itu pula harta emak bapak mereka.

Samada Melayu mendominasi Pulau Pinang atau tidak itu bukannya terletak di tangan UMNO tetapi ditangan rakyat Pulau Pinang.

Sesuai dengan saranan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng Pemuda Pakatan Rakyat Pulau Pinang tidak akan bertindak balas terhadap dasar perkauman, seks, fitnah dan bahasa kotor UMNO.

Kami akan menumpukan perhatian terhadap reformasi pilihan raya, melawan rasuah melalui kepimpinan berintegriti, memupuk keadilan untuk semua dengan mendaulatkan undang-undang, menjunjung demokrasi dan hak asasi serta menggalakkan tatakelola pentadbiran yang baik berdasarkan kecekapan, kebertanggungjawapan dan ketelusan.

Biar rakyat Malaysia yang menentukan nasib Pakatan Rakyat berdasarkan prestasi, prinsip, dan idealisme, dan bukannya berdasarkan keupayaan untuk menggunakan isu-isu perkauman, seks, fitnah dan bahasa kotor.


Amir Haji Ghazali
Ketua Angkatan Muda KeAdilan
Negeri Pulau Pinang

sumber: laksamanabukitbintang

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive