Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Januari 13, 2012

Wang Zakat Diguna Menentang Perlaksanaan Hukum Allah






Hari ini Pengarah MAIWP, Datuk Che Mat Che AlI berkata, bahawa Wang

Zakat yang digunakan oleh menteri hal ehwal Islam, Jamil Khir untuk membayar yuran guaman mereka adalah untuk "mempertahankan kedaulatan dan maruah sebuah institusi Islam".





DUNIA SUDAH TERBALIK





Sebuah institusi Islam yang bernama Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) telah digunakan oleh beberapa kerat manusia yang mempunyai latarbelakang agama tetapi dalam masa yang sama mereka ini ada kepentingan politik mempertahankan kuasa dan membiarkan kezaliman berlaku.





Apakah dengan menggunakan wang zakat MAIWP bagi membayar wang guaman untuk MENENTANG prosiding pertuduhan qazaf terhadap Mohd saiful yang dituntut oleh Anwar Ibrahim, ADALAH "mempertahankan kedaulatan dan maruah sebuah institusi Islam"..???





Sepatutnya MAIWP sebagai sebuah institusi Islam wajib membenarkan sebarang permohonan untuk meneruskan prosiding qazaf di mahkamah syariah selari prinsip utama Maqasid Syariah atau tujuan Undang-undang Islam bagi untuk melindungi maruah individu dan memelihara hubungan antara manusia.










Anak-anak muda memandang berat sebarang pertuduhan serta dakwaan liar berupa fitnah yang dilakukan di luar lingkungan prosiding perundangan yang telah digariskan seperti membawa 4 orang saksi disamping ikrar daripada individu yang dituduh.





Pakatan Rakyat telah membuat laporan polis terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Che Mat Che Ali dan MAIWP selepas mendedahkan dokumen-dokumen baucer dan salinan surat oleh Ketua Juruaudit, Tan Sri Ambrin Buang kepada Pengerusi PAC Datuk Seri Azmi Khalid, yang mengesahkan bahawa sebanyak RM63,650 wang zakat telah digunakan untuk menjelas yuran guaman bagi ketiga-tiga mereka.





Dalam laporan siasatan Ambrin yang dilampirkan, Peguam Negara mengesahkan bahawa Che Mat telah meluluskan terlebih dahulu bayaran interim sebanyak RM31,500 dari MAIWP sebagai "peruntukan sumber umum untuk perkhidmatan undang-undang" pada 28 Januari, 2010 dan diluluskan pada 9 Februari 2010, melalui baucer No. 2010B01304.





Jamil Khir menafikan mereka menggunakan wang zakat tetapi dari wang khas yang diperuntukkan oleh Putrajaya.  Tetapi beliau  tidak membuat sebarang rujukan kepada dakwaan bahawa wang zakat digunakan buat pertama kalinya untuk menyelesaikan yuran.





Pakatan Rakyat telah menunjukkan bahawa laporan Ambrin menunjukkan wang itu digantikan hanya 6 (enam) bulan selepas ia digunakan dan perbuatan ketiga-tiga menggunakan dahulu wang daripada kumpulan wang zakat untuk menyelesaikan yuran undang-undang peribadi mereka melanggar Kanun Keseksaan.





ADAKAH PERBUATAN MEREKA "mempertahankan kedaulatan dan maruah sebuah institusi Islam" ataupun MENENTANG PERLAKSANAAN HUKUM ALLAH…?!!!







KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive