Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, Julai 12, 2012

Konon mansuh Akta Hasutan bukti Najib demokrat palsu – Izzah


(Oleh Aisha Geoffrey)
KUALA LUMPUR 12 Julai: Rakyat Malaysia sekali lagi disajikan ‘transformasi’ layu lagi lesu pentadbiran Perdana Menteri apabila mengumumkan pemansuhan Akta Hasutan 1948 dan bakal diganti dengan akta baru iaitu Akta Keharmonian Nasional.
Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar berkata, rekod pentadbiran Najib Razak jelas membuktikan usaha ‘transformasi’ yang tidak lain hanya helah politik untuk tidak melaksanakan reformasi politik yang telus, menyeluruh, dan dituntut segenap rakyat.
“Walaupun pemansuhan Akta Hasutan ini kelihatan positif, namun sebenarnya rekod Najib dengan terang menunjukkan beliau adalah seorang demokrat palsu,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Ahli Parlimen Lembah Pantai ini, salah satu contoh rekod buruk Najib ialah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 yang dimansuh dan diganti dengan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012, yang juga sama zalim seperti ISA.
Selian itu, kata Izzah, penggubalan Akta Perhimpunan Aman 2012 yang bertujuan mengekang hak rakyat berhimpun secara aman, terutama apabila Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama Timbalannya, Azmin Ali dan Ketua Cabang Rembau, Badrul Hisham Shaharin dituduh bersalah di bawah akta ini berkaitan perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.
“Akta Keterangan (Pindaan) 2012 berusaha mengekang hak rakyat untuk bersuara, terutama di media atas talian seperti blog, facebook dan twitter, malah mengguna pakai prinsip ‘bersalah hingga dibukti tidak bersalah’,” tambah beliau.
Justeru, KEADILAN menggesa Najib mansuhkan Akta Hasutan 1948 tanpa menggantikannya dengan sebarang akta yang mempunyai kuasa drakonian yang sama.
“Ibarat menggantikan tubuh badan anti-demokrasi dengan baju baru drakonian yang sama lusuh, demi membuktikan beliau seorang demokrat sejati dan bukan palsu,” sindir Izzah.
Najib juga digesa agar mewujudkan satu Jawatankuasa Khas Parlimen (JKP) yang bersifat bi-partisan untuk mengkaji secara menyeluruh Akta Keharmonian Nasional.
“JKP ini harus diberi mandat untuk membincangkan perihal perpaduan sosial dan perhubungan antara kaum,” kata Izzah.

KD


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive