Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Julai 20, 2012

Kerajaan Selangor Serah Notis Ambil Alih Syabas

KUALA LANGAT, 19 JULAI: Kerajaan Negeri Selangor telah menyerahkan notis pengambilalihan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau, dan Air (KeTTHA), Datuk Seri Peter Chin Fah Kui hari ini.

Notis tersebut telah diserahkan oleh delegasi Kerajaan Negeri yang diketuai oleh Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar.

Selain itu turut serta dalam delegasi tersebut termasuklah Exco Kerajaan Negeri lain, Iskandar Samad, Ronnie Liu dan Dr Halimah Ali.

Penyerahan notis tersebut merupakan tindakan yang selaras dengan Klausa 32 dalam perjanjian konsesi air antara Kerajaan Negeri Selangor, Kerajaan Persekutuan dan Syabas.

“Kita telah disambut oleh Saudara Nicholas iaitu Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri di kementerian itu, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui.

“Kita telah menjelaskan isu ini kepada dia, dia pun faham dan dia terima sekali kertas kerja yang kita hantar.

“Dia orang mintak kertas kerja, itu pun kita dah hantar sekali.Dia akan beri kepada menteri, tetapi masa saya dalam perjalanan ke sini tadi ada berita bahawa Menteri KeTTHA umum bahawa sekarang bukan bawah kuasa dia.,” ujar Dr Xavier ketika ditemui TVS dalam Majlis Sesi Dialog Bajet Selangor 2013 Peringkat Daerah Kuala Langat hari ini.

Ekoran kerajaan Selangor bertindak untuk memantau perjalanan operasi Syabas, hari ini kerajaan persekutuan telah membentuk Jawatankuasa Khas kabinet bagi menanganani isu Air di Selangor, Wailayah Persekutuan dan Putrajaya

“Kabinet telah wujudkan satu jawatankuasa yang akan dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan beberapa Menteri dalam jawatankuasa itu termasuk dari Selangor,” katanya lagi.

Menurut Dr Xavier lagi, Kerajaan Negeri akan diwakili oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Khusrin Munawi.


Selain Khusrin, Kerajaan Negeri turut bercadang untuk menghantar wakil di kalangan Ahli Exco atau Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sendiri.

Sementara itu, Majlis Sesi Dialog Bajet Selangor 2013 Negeri Selangor yang diadakan di Dewan Seri Jugra di sini telah dihadiri kira-kira seratus peserta dari pelbagai latar belakang.

Perbincangan dan rumusan dari dialog tersebut akan dibawa ke peringkat lebih tinggi untuk diputuskan sebelum Bajet 2013 Negeri Selangor dibentangkan pada September nanti.

selangorku


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive