Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, September 17, 2013

AES: Sebelum ini JPJ, sekarang PDRM pula

KUALA LUMPUR: Tindakan kerajaan menyerahkan operasi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) menimbulkan tanda tanya apatah lagi tidak ada sebarang laporan daripada Jawatankuasa Pemandu sepertimana yang diumumkan sebelum ini.

Penasihat Undang-undang Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Zulhazmi Shariff mempersoalkan keputusan mengejut apabila Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan bahawa AES telah diserahkan PDRM.

Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishamuddin Hussein pada 10 September memaklumkan bahawa keputusan sama ada perlaksanaan AES akan diambil alih oleh kerajaan atau sebaliknya hanya akan diumumkan minggu depan.

"Terkejut dengan pengumuman yang dibuat oleh Zahid bahawa PDRM telah mengambil alih AES dari Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sedangkan Hishammuddin mengatakan akan mengumumkan minggu hadapan.

"Selain itu juga sehingga sekarang kita tidak mengetahui apa keputusan dan kajian yang dibuat oleh Jawatankuasa Pemandu, tiada laporan didedahkan dan tiba-tiba AES diserahkan kepada PDRM.

"Sesuatu yang di luar jangka berlaku, persoalannya kenapa PDRM ambil alih," jelas beliau.

Katanya lagi, penyerahan AES kepada PDRM tidak akan menyelesaikan masalah, malah akan lebih menimbulkan kekeliruan.

"Isunya sekarang apakah Pemandu menasihati kerajaan dan apa khidmat nasihat itu, kita nak juga tahu sebab sebelum ini terlalu banyak kepincangan berlaku.

"Sejak sebelum dikuatkuasakan AES, Kase berulang kali sebutkan bahawa masalah utama AES ialah penswastaan penguatkuasaan undang-undang. Tetapi kerajaan mempertahankan bahawa tindakan outsource kepada swasta adalah yang terbaik bagi mengelakkan kerajaan menanggung kerugian.

"Sekarang apabila AES diambil alih daripada swasta dan diserahkan kepada PDRM, adakah kerajaan tidak rugi? Berapa nilai pampasan dibayar kepada dua syarikat swasta ini. Berapa pula kos yang akan ditanggung oleh PDRM untuk mengendalikan AES ini nanti? Adakah kajian terperinci telah dilakukan?" soal beliau.

Tambah beliau, apabila pengambil alihan adakah anggota PDRM telah dilatih untuk mengendalikan AES yang mana selama ini dikendalikan oleh anggota JPJ.

Malah katanya, sudah pasti PDRM akan mengeluarkan kos tambahan bagi tujuan melatih anggota PDRM untuk mengendalikan sistem tersebut.

"Pusat operasi dan kelengkapan AES termasuk kenderaan-kenderaan bagi unit bergerak (mobile) yang sebelum ini diuruskan oleh JPJ semestinya juga diserahkan kepada PDRM.

"Maka PDRM terpaksa memperuntukkan sejumlah anggota pula untuk mengendalikan pusat operasi tersebut sedangkan kita maklum bahawa PDRM juga mengalami kekurangan anggota untuk menjalankan tugas mereka," sambung beliau.

Beliau yang turut mempersoalkan kecekapan PDRM apabila mempunyai lebih kurang 17 juta saman tertunggak dan bagaimana polis akan melaksanakan operasi AES, sedangkan saman di bawah kendalian mereka selama ini gagal diuruskan dengan baik.


HD


NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN

2 ulasan:

  1. adehh... jpj & pdrm bergaduh... rakyat pulak yg jadi mangsa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. umno bn mencekik duit rakyat selepas menang pru 13

      Padam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive