Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Februari 10, 2010

Ketagihan seks jadi punca: Pakar

SHAH ALAM – Ketagihan seks yang melampau mengakibatkan seseorang individu sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan sesuatu yang diingini dan sekiranya wujud halangan, mereka akan mencari jalan keluar dalam apa cara sekalipun, kata Pensyarah Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling Universiti Malaya, Profesor Madya Dr Mariani Md Nor.

Katanya, individu terbabit akan mencari sesiapa sahaja untuk dijadikan mangsa nafsu seksnya, walaupun mangsa adalah anak sendiri atau kalangan saudara mara.

Dr Mariani berkata, individu yang melakukan perbuatan terkutuk itu tidak mengambil kira usia mangsa, yang penting keinginan seksnya tercapai.

“Ramai yang membuat andaian perogol atau peliwat tidak mempunyai nafsu pada mangsa yang berusia setahun ke atas. Andaian itu salah!

“Sebenarnya, golongan ini tetap bernafsu pada semua mangsa tanpa mengira usia kerana bagi mereka asalkan ada ‘tempat’ untuk mereka melampiaskan hawa nafsu, maka mangsa itu akan menjadi mangsanya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

Menurutnya, perkembangan dalam teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) pada masa kini, turut mendorong perogol atau peliwat melakukan perbuatan terkutuk itu.

“Penghasilan teknologi canggih seperti Internet, kamera digital, telefon bimbit berkamera dan yang terbaru berteknologi 3G serta sebagainya memudahkan penyebaran bahan-bahan berunsur pornografi tersebar dengan lebih mudah dan pantas,” katanya.

Dr Mariani berkata, bagi pasangan yang baru atau sudah lama berkahwin, tindakan isteri yang enggan memenuhi kehendak batin suami mengakibatkan berlakunya kejadian liwat dan rogol terhadap anak.

“Walaupun si bapa tahu apa yang dilakukan terhadap darah dagingnya itu salah tetapi dia tetap mahu melakukannya disebabkan sukar mengawal keinginan seks yang kian memuncak,” katanya.

Katanya, individu yang terbabit dalam perbuatan tidak bermoral itu wajar dirujuk kepada pakar psikiatri dan pakar kaunseling dengan kadar segera.

Langkah itu penting dalam menentukan tahap kesihatan mental mereka di samping menyelami perasaan mereka sehingga tergamak melakukan perbuatan itu.

Terdahulu, sebagai contoh kes, negara telah digemparkan dengan kes membabitkan bayi malang berusia lima bulan yang telah meninggal dunia dipercayai akibat didera dan diliwat. Berdasarkan bedah siasat terhadap bayi lelaki itu, terdapat kesan kecederaan di badan, termasuk di bahagian dubur yang dipercayai akibat perbuatan liwat.

Berikutan itu, pihak polis telah menahan pasangan suami isteri berusia 33 dan 19 tahun yang merupakan ibu bapa kepada bayi malang tersebut.

sinarharian


BEKERJA SECARA SAMBILAN ATAU SEPENUH MASA DI RUMAH
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive