Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Februari 15, 2010

Mahathir sedih Langkawi digugur dari LTdL

LANGKAWI, Feb 14 — Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sedih kerana Pulau Langkawi tidak lagi menjadi laluan dalam Jelajah Basikal Le Tour De Langkawi (LTdL) sejak beberapa tahun lepas.

Katanya pulau peranginan itu sepatutnya disenaraikan dalam peringkat Jelajah LTdL kerana matlamat awal penganjuran kejohanan itu adalah untuk mempromosikan pulau itu di mata dunia.

Dr Mahathir, yang menjadi pencetus penganjuran Jelajah LTdL pada 1996, berkata berikutan LTdL tidak lagi diadakan di pulau itu maka satu kejohanan basikal bukit antarabangsa Langkawi akan dianjurkan pada Jun ini.

“Saya sedih kerana LTdL tidak dipertandingkan di Langkawi, sepatutnya diadakan di pulau peranginan ini,” katanya pada sidang akhbar selepas melancar feri penumpang “My Ferry 2” berharga RM7 juta di Jeti Kuah, di sini, hari ini.

LTdL dalam bahasa Perancis bermaksud ‘Melancong ke Langkawi’ merupakan acara lumba basikal tahunan yang dianjurkan oleh Malaysia sejak 1996 dan edisi ke-15 tahun ini akan bermula 1 hingga 7 Mac ini.

Dr Mahathir berkata kejohanan basikal bukit antarabangsa Langkawi akan diadakan pada 26 dan 27 Jun ini bagi menggantikan perlumbaan LTdL di pulau peranginan itu.

Katanya kejohanan itu akan dianjurkan oleh sebuah syarikat tempatan dengan menawarkan hadiah keseluruhan bernilai RM500,000.

Menurutnya dua kategori akan dipertandingkan iaitu acara merentas desa sejauh 55 kilometer dan marathon 120 kilometer.

Mengenai LTdL, Dr Mahathir berkata ianya adalah bahan promosi bukan sahaja untuk Langkawi nmalah untuk Malaysia dan adalah lebih berkesan jika perlumbaan itu disiarkan oleh stesen televisyen di luar negara.

Dalam pada itu, acara LTDL tahun ini membabitkan tujuh peringkat perlumbaan iaitu dari Kota-Baharu-Kuala Berang, Kuala Terengganu-Chukai, Pekan-Mersing, Mersing-Parit Sulong, Muar-Port Dickson, Putrajaya-Genting Highlands dan Kuala

Kubu Baru-Dataran Merdeka yang membabitkan jarak keseluruhan sejauh 1,001.8

kilometer.

Kejohanan itu membabitkan seramai 120 pelumba daripada 20 pasukan termasuk dua pasukan tempatan. — Bernama

themalaysianinsider


BEKERJA SECARA SAMBILAN ATAU SEPENUH MASA DI RUMAH
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive