Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Januari 22, 2010

KETUA KAMPUNG DAN PENGERUSI JKKK 'SETINGGAN'?



Oleh: MANJA ISMAIL

PARA Penduduk Kampung Upak, Ulu Segama menggesa Kerajaan Negeri Sabah agar tidak membuat kesilapan demi kesilapan dengan melantik Ketua Kampung dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung yang menjadi ‘Setinggan’ di Kampung berkenaan.

Jurucakap mereka, Loli Bakig, 31, ketika menghubungi Sabahkini.net berkata, beliau kesal kerana Ketua Kampung dan Pengerusi JKKK yang dilantik tidak tinggal di kampung berkenaan, sebaliknya di bandar dan di kampung lain sehingga penduduk kampung bagaikan anak ayam kehilangan ibu.

“Kami seperti ‘hamba abdi’ yang dikurung di penjara yang diwujudkan Wakil Rakyat dalam fikiran kami sendiri,” ujar Loli yang kesal kerana Ketua Kampungnya, Baginda Rumokoi jarang melawat kampungnya.

Manakala Pengerusi JKKK kampung tersebut, Lanjut Padun pula, kata Loli tinggal di Bukit Belacon yang terletak lebih kurang 20 kilometer daripada Kampung Upak.

“Oleh kerana itu, tiada siapa yang tahu kami hampir mati kebuluran kerana terputus hubungan selama satu minggu dengan dunia luar apabila berlaku banjir dan kampung kami tidak mempunyai talian telefon,” kata Loli yang menggesa agar Adun Lahad Datu dan Ahli Parlimen Silam campur tangan bagi memastikan kejadian berkenaan tidak berulang.

Kampung yang mempunyai penduduk seramai 300 penduduk tersebut, kata Loli terlalu mundur dan diabaikan selama ini kerana sikap kerajaan melantik Ketua Kampung dan Pengerusi JKKK yang berstatus ‘Setinggan’ di kampung berkenaan.

sabahkini


SAIFUL APEK & MALEK NOOR TELAH TURUT SERTA...ANDA PULA ????
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive