Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, April 17, 2011

Bila Pilihan Raya Umum Ke 13?

Oleh Mohd Sayuti Omar

Pilihan raya Sarawak sudah selesai. Taib Mahmud dah selamat untuk terus berkuasa, tidak siapa boleh ganggu dan persoal lagi. Kemenangan beliau adalah mutlak, walaupun hilang lapan kerusi tetapi wibawa kerajaannya tidak terganggu. Ketua Menteri 30 tahun itu tidak perlu gundah dan gerun kepada sesiapa lagi. Beliau boleh mengunjurkan kekayaan dan melakukan kemewahan seberapa banyak  yang diingininya, tiada siapa lagi boleh menghalang.



Mandat yang diberikan rakyat akan diguna sepenuhanya. Mungkin Cina dan sedikit Iban akan menanagis dan sedih atas kemenangan Taib tetapi Melayau dan Melanau masih bergembira kekayaan Taib adalah kebangaan mereka juga. Bagi Melayu kerakusan Taib tidak memberi kesan kepadanya asalkan Sarawak diperintah oleh orang Melayu.

Dengan kemenangan semalam juga Najib Razak tidak boleh berkata apa kepada Taib. Ternyata Taib kini lebih hebat daripada Najib. Najib tidak boleh cakap banyak kerana Taib sudah mendapat mandat baru yang besar. Persoalan kini bagai mana dengan Najib? Najib belum boleh duduk selesa kerana mandat yang ada ada adalah pesaka dari Abdullah Badawi.

Apakah Najib akan segera memanggil pilihan raya umum ke-13 Najib mengambil peluang atas kemenangan di Sarawak untuk mendapat mandat baru? Ada kemungkinan. Najib dan BN kini sudah benar-benar selesa. Najib boleh mengira kalaulah orang Sarawak masih sayang kepada PBB maka begitu juga dengan orang Melayu Semenanjung masih sayang dan merasakan Umno kena terus disokong untuk meneruskan pemerintahan.

Bilakah Najib akan mengadakan pilihan raya? Ada mengatakan tempoh sesuai ialah antara Jun sampai September. Setengah logistik dan persiapan sudah pun dilengkapkan. Dengan kemenangan BN Sarawak semalam saya yakin Najib kini sedang mencari tarikh dan cerlak sesuai untuk diadakan pilihan raya.

Kepada pembangkang jangan berlengah dan mendakap diri lagi jentera pilihan raya disemua peringkat hendaklaha digerakkan mula sekarang. Jangan tunggu saat saat akhir. Kalaulah pembangkang masih tunggu dan lihat tak mustahil pilihan raya ke 13 ini boleh menyebabkan pembangkang akan menyesal dan menangis tidak berlaku. Jangan perkecilkan kekuatan dan senantiasa sedar akan kehebatan strategi BN.

http://msomelayu.blogspot.com/



DD

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive