Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, April 27, 2011

Saman ekor: Kerajaan perlu mohon maaf, pulangkan bayaran kompaun



Jawatankuasa kempen Anti Saman Ekor (KASE) mendesak kerajaan meminta maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia, khasnya pemilik kenderaan dan pemegang lesen yang disenarai hitam tanpa bukti sebelum ini.
Penasihat Undang-undang KASE, Zulhazmi Shariff berkata, kerajaan juga perlu memulangkan segala bayaran kompaun yang telah dibuat pemilik kenderaan akibat kaedah senarai hitam itu.
Selain itu, katanya, kerajaan digesa mengeluarkan rekod kesalahan yang tidak dibuktikan di Mahkamah daripada sistem Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan serta menghapuskan semua saman ekor yang tidak dibuktikan.
“Sekiranya tindakan ini tidak dilakukan, KASE berpendapat bahawa Kerajaan sememangnya tidak bertanggungjawab dan telah bertindak zalim kepada rakyat,” ujarnya dalam satu kenyataan media hari ini.
Zulhazmi berkata demikian mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri yang disiarkan dalam akhbar theSun , berhubung keputusan kerajaan menyenarai hitam pemilik kenderaan hanya setelah kesalahan yang dilakukan dibawa dan dibuktikan di Mahkamah.
Menurutnya, desakan demi desakan dibuat KASE sebelum ini sehingga pada 23 Mac apabila Abdul Rahim mengumumkan di Dewan Rakyat bahawa jemaah menteri bersetuju menarikbalik pelaksanaan senarai hitam atas kesalahan yang dikeluarkan Notis Pol 170A atau lebih popular dengan ‘saman ekor’.
“Walaubagaimana pun keputusan tersebut dengan jelas, nyata dan terang menunjukkan bahawa Kerajaan telah mendera, menindas, menzalimi dan memaksa rakyat khasnya pemilik kenderaan dan pemegang lesen untuk membayar dan mengakui sesuatu perkara yang belum pasti dan belum diputuskan kesalahan mereka oleh Mahkamah.
“Kenapa setelah berjuta-juta duit rakyat diperas melalui tindakan senarai hitam baru sekarang hendak disebutkan prinsip “innocent until proven guilty”.
“Adakah semasa polisi ini dilaksanakan sebelum ini kerajaan tidak pernah tahu prinsip “innocent until proven guilty”?,” soal beliau.
Malah katanya, PDRM pula dengan bangga mengumumkan sehingga Febuari 2011, sejumlah RM496.7 juta berjaya dikutip hasil pelaksanaan ugut dan paksa oleh kerajaan- dengan menghalang transaksi pembaharuan cukai jalan dan lesen memandu sekiranya kompaun tidak dijelaskan.
“Hasil ugutan itu, para pemilik kenderaan dan pemegang lesen berpusu-pusu membanjiri balai polis, pejabat pos dan JPJ untuk membayar kompaun sedangkan kesalahan mereka belum dibuktikan,” ujarnya.
Beliau dalam masa yang sama menyelar Jabatan Peguam Negara kerana hanya memberikan nasihat kepada Jemaah Menteri pada Mac 2011 bahawa pelaksanaan saman ekor menyalahi undang-undang.
Sedangkan Mahkamah Tinggi Kuching telah membuat keputusan pada 2009 bahawa saman ekor itu salah dan bertentangan dengan perlembagaan persekutuan.
“Negara amat malang mempunyai “penasihat” seperti ini. Sudah berjuta-juta duit rakyat dikaut, sudah berapa ramai rakyat disusahkan baru Jabatan Peguam Negara memberikan nasihat bahawa tindakan Kerajaan tidak betul.

KD

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

3 ulasan:

  1. mcm2.. tak habis-habis... rahsia penemuan luar biasa yg terbongkar.. ok tgk lah..

    BalasPadam
  2. salam..

    oik aku nk balik duit saman yg aku bayar aritu..,klu tak kasi balik aku nk tuntut kat PM Najib masa d akhirat depan Allah...aku tak halal duit aku tu....

    BalasPadam
  3. apasal kerajaan buat rakyat macamni.....mmg nak kena tuka ni...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive