Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Februari 14, 2012

Najib kecut perut lewatkan PRU13


Oleh SELENA TAY
SUDAH nampak ketara sangat bahawa Perdana Menteri Najib Tun Razak sengaja menunda tarikh pilihan raya umum ke-13 (PRU13) ke hadapan dan lagi ke hadapan.Nampaknya Najib langsung tidak yakin bahawa beliau akan meraih sokongan dua pertiga daripada undi rakyat.

Itu yang menghairankan sebab gula-gula sudah banyak diberi terutamanya RM500 bantuan wang tunai (BR1M). Ini menunjukkan bahawa rakyat semakin celik dan cerdik.

Hari ini beri RM500 tetapi esok apabila negara mengalami masalah kewangan yang teruk, apa pula yang akan terjadi?
Itulah yang mesti diketengahkan oleh Pakatan Rakyat dalam setiap ceramah dan sesi rapatrakyat. Bahkan masa sekarang juga, untuk membantu golongan yang berpendapatan rendah dan yang gagal memperolehi pinjaman bank, wang daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan digunakan untuk memberi pinjaman kepada mereka. Ini dengan jelasnya menunjukkan bahawa wang rakyat dalam KWSP yang akan digunakan untuk membantu rakyat.

Adakah ini dilakukan sebab Kerajaan BN tidak mampu atau tidak berhasrat untuk menggunakan wang daripada khazanah kerajaan untuk membantu golongan yang mengalami kesukaran memperolehi pinjaman bank?

Ini bermakna Kerajaan BN telah gagal sama sekali dalam menzahirkan slogan 1-Malaysia Rakyat Didahulukan. Tidak perlu untuk BN melaunglaungkan slogan kosong ini sebab ia akan menjadi bahan ketawa sahaja. Oleh sebab itulah PM Najib tidak berani membubarkan Parlimen sebab pencapaian BN tidak ada yang dapat dibanggakan.

Selain itu, ramai yang tidak dapat wang BR1M RM500 itu.

Penulis ini yang tinggal di kubu kuat DAP di Kepong Baru telah dianaktirikan walaupun gaji kurang RM2,000, apatah nak disebut RM3,000.

Di manakah perginya baki wang BR1M (yang keseluruhannya lebih dari RM2 bilion) yang telah diperuntukkan tetapi tidak diedarkan? Adakah ia akan digunakan oleh BN dalam kempen PRU13 nanti?

Ada lagi skim SARA (Skim Amanah Rakyat). Ini satu skim yang memang patut diragui. Labur RM5,000 sekali gus dan selepas lima tahun dapat pulangan RM13,000. Pulangannya lebih daripada dua kali ganda!

Bolehkah ia dipercayai? Memang tidak masuk akal sama sekali. Apakah muslihat BN di sebalik projek BR1M dan SARA ini? Mengapakah kedua-dua skim ini dilancarkan dekat dengan masa PRU13?

Rakyat Malaysia disarankan supaya memikir baik-baik sebelum mengundi. Ingatlah pantun ini: Ada sungai ada buaya, Janji BN janganlah terpedaya.


detikdaily


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive