Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, April 23, 2012

DEPA BARU TAU BERSIH TAK GUGAT KESELAMATAN



LAMBAT PIKAP BETOI DEPA NI
DULU MASA BERSIH 2.0 BUKAN MAIN HALANG LAGI
KALI NI BAGI LINE CLEAR PULAK
KAH! KAH! KAH!

APA TUNGGU LAGI
DARI UTARA,SELATAN,TIMUR DAN BARAT
DARI LAUT,DARAT,HUTAN DAN RIMBA
PAKAT RAMAI-RAMAI TURUN KE DATARAN MERDEKA
KITA KUNINGKAN KUALA LUMPUR



Menteri ulangi, BERSIH 3.0 tak gugat keselamatan

Kementerian Dalam Negeri hari ini membenarkan sebarang perhimpunan aman pada masa akan datang termasuk Bersih 3.0 yang akan dianjurkan di ibu negara pada 28 April ini kerana ia dianggap sebagai tidak menggugat keselamatan negara.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata hasil pemantauan awal kementerian menunjukkan perhimpunan aman tersebut tidak memerlukan kehadiran secara keterlaluan pihak polis seperti menggerakkan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) kerana ia tidak menimbulkan kebimbangan dari segi keselamatan.

"Sungguhpun begitu, FRU dan polis akan sentiasa dalam keadaan siap siaga 24 jam, 7 hari seminggu...kita akan mengadakan perbincangan dan meminta persetujuan daripada kedua-dua belah pihak, dari segi apa yang nak dilakukan di lokasi perhimpunan yang sesuai dalam jangka masa yang realistik dan untuk perkara-perkara yang selamat.

"Kalau ada kehadiran polis pun hanya untuk mengalu-alukan peserta perhimpunan ke kawasan yang akan ditetapkan kelak," katanya pada sidang media di Program Ceria Gagasan Anak-anak Sembrong di Perantauan (GAASP) di Bukit Kiara, di Kuala Lumpur hari ini.

Menyentuh mengenai isu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang tidak membenarkan Dataran Merdeka digunakan sebagai lokasi perhimpunan Bersih 3.0, Hishamuddin berkata masyarakat perlu memandang rasional keputusan tersebut.

"Jadi saya harap semua pihak perlu bersikap positif mengenai pemilihan lokasi kerana kementerian sentiasa bersikap terbuka namun penganjur perlu pastikan perhimpunan dibuat mengikut setiap prosedur yang ditetapkan dan bertanggungjawab ke atasnya," katanya.

Hishammuddin berkata pihaknya juga tidak menghalang penganjur perhimpunan aman untuk menggunakan Stadium Bukit Jalil atau Stadium Merdeka sebagai kawasan untuk berhimpun namun mereka perlu membuat permohonan kepada pihak pentadbiran stadium berkenaan terlebih dahulu.

"Saya yakin dengan cara kerajaan kini yang bersikap lebih terbuka terhadap isu dan bantahan yang ingin disuarakan oleh pihak tertentu dan saya harap perhimpunan aman tersebut dapat dibuat dalam keadaan yang rasional dan realistik dan bukan untuk mempolitikkan atau memecah belahkan rakyat.

Sementara itu ketika ditanya mengenai penahanan dua individu pagi tadi oleh polis berhubung isu sekumpulan penuntut yang mendirikan khemah di Dataran Merdeka yang memprotes agar dimansuhkan Pinjaman Tabung Perbadanan Tinggi Nasional (PTPTN), beliau berkata pihaknya masih belum menerima sebarang maklumat mengenai kejadian tersebut dan beliau akan menyemak mengenai penahanan tersebut.

Dalam perkembangan lain, mengulas mengenai peruntukan kuasa anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) iaitu kuasa membawa senjata api dan kuasa untuk menahan serta memeriksa mana-mana individu yang disyaki pengganas yang digugurkan ketika persidangan Parlimen pada Selasa lepas, Hishammuddin berkata ia dijadikan sebagai suntikan semangat baru bagi anggota Rela.

"Sebelum ini, banyak permasalahan timbul dalam keanggotaan Rela, namun perkara sebegini yang membelenggu imej anggota Rela mesti ditangani terlebih dahulu.

"Sungguhpun Rela kini bergerak dengan akta yang baru, ia tidak bermakna kuasa atau peranan Rela menjadi kurang malah KDN sedang memperisikan Rela dalam pelbagai aktiviti lain yang sebelum ini tidak melibatkan Rela contohnya rondaan bersama polis di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi menurunkan indeks jenayah, merapatkan hubungan kerjasama dalam konteks bencana dengan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata persepsi masyarakat terhadap Rela dalam beberapa insiden sebelum ini langsung tidak menggugat atau mengekang anggota Rela daripada terus bertambah.

"Keanggotaan Rela kini telah meningkat kepada 2.9 juta orang dan menjelang hujung bulan ini, ia akan bertambah menjadi 3 juta dan dengan imej dan akta baru itu, institusi Rela tetap menjadi benteng kepada pembinaan negara bangsa, tidak kira kaum, agama, kedudukan dan darjat," katanya.

- Bernama

MK

NI PULAK BERITA BULAN JUN 2011

Tiada layanan istimewa untuk demo BERSIH

Jun 6, 2011

Pihak berkuasa tidak akan memberikan pengecualian tindakan undang-undang terhadap perhimpunan yang dirancang oleh gabungan menuntut pilihan raya bersih dan adil, BERSIH 2.0.

Bercakap kepada pemberita selepas merasmikan ibu pejabat polis Dang Wangi di Kuala Lumpur hari ini, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein (kanan) berkata pihak yang terlibat tidak patut mengharapkan layanan istimewa.

Undang-undang berhimpun oleh lima orang atau lebih adalah tertakluk.

"Demonstrasi jalanan ini bukan benda baru. Dulu sudah ada (perhimpunan) anti-Isa, anti-PPSMI (program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris).

"Memang menjadi pertimbangan (pembangkang) sebab pilihan raya umum mungkin tahun ini, maka (mereka) mula mencari isu-isu sebegini rupa.

"Kita ikut undang-undang, keutamaan kita (pada) keamaanan dan keselamatan. Jika ini pertimbangan kita, tidak ada sesiapa yang boleh tuduh KDN dan polis salah guna kuasa," katanya.

Semalam, muktamar PAS ke-57 meluluskan usul berhubung penglibatan PAS dalam perhimpunan itu, sekali gus bersetuju menghantar anggotanya turut serta pada 9 Julai akan datang.

Mengulas muktamar itu, Hishammuddin berkata, jarang berlaku dalam perhimpunan agung sebuah parti memfokuskan menghentam kerajaan semata-mata.-MK


KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

1 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive