Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, April 10, 2012

Misi Pembodohan PTPTN Oleh Sang Menteri





Menteri IPT Khaled Nordin : Peluang Melayu terjejas jika mansuh pinjaman ?? Baca sepenuhnya dari - Sumber



Khaled bimbang sekiranya proses kemasukan ke universiti akan bertambah ketat kerana dijalankan berasaskan kecemerlangan pelajar. ?



aih .. memang patut le belambak lambak ipts tumbuh cam baru lepas letak baja kelawar, sebab kalo ikut kenyataan dia ni, bermaksud ipta sekang main taram je terima kemasukan pelajar tanpa perlu mempunyai kecemerlangan yang sesuai untuk diterima masuk ke ipta. So akhirnya apa ? akan lahir la ramai graduan graduan cap ayam yang kelak akan menjelma jadi prof prof kangkung .. kah kah kah kah kah. Seolah olahnya kerajaan berpolisi lebih ramai yang diterima masuk lebih baik.. tolak tepi laa kualiti, janji ramai yang akan buat pinjaman berfaedah ala ah long yang bakal dikenakan oleh ptptn (3% + 1%).. perghhh ... masyukkk ... talk by quantity .. genius sungguh. Sebab tu le ranking Uni/Kolej kita merudum ngan bergaya manja -> Rujuk Post 


"Akhirnya berlakunya situasi lapan nisbah satu (8:1) iaitu lapan anak orang kaya dan seorang anak orang miskin yang berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti," katanya lagi. ??


Dia ni cakap hape ni ? .. apa maksud dia ? lain kali kalo nak cakap ngan owang melayu .. guna lah bangsa kebangsaan .. jangan konar pakai bahasa zimbabwe .. kah kah kah kah .. apa anak owang miskin ramai yang bengong ke kalo nak bandingkan ngan anak owang kaya ? .. ceh .. ini dah memperlecehkan taraf akademik rakyat terbanyak.. Satu penghinaan pada tahap intelektual orang miskin.. Apa teori yang dia gunapakai sampai boleh buat rumusan tahap bedebah gini ? Setau wa la .. biasiswa dan pinjaman tanpa faedah yang dicadangkan PR bukan le main hentam keromo. Ada le terma dan syaratnya.. tapi yang pasti, tak kira le anak owang kaya ke miskin .. kena le ikut merit yang ditentukan .. baru piawai. Ini idak .. anak menteri/vip yang bangang tahap siput sedut pon boleh masuk ipta .. sebab ? .. lu pikir la sendiri .


Bila dah baca rangkap demi rangkap .. maka terserlahlah maksud yang cuba nak disampaikan .. pusing punya pusing .. last last .. kapitalis gak yang dia nak menangkan dulu ..


"Cadangan pembangkang itu akan menyebabkan pelabur asing hilang keyakinan terhadap negara ini kerana dasar ekonomi yang tidak konsisten apabila tiba-tiba pinjaman itu dilupuskan dengan mudah dan kerajaan terpaksa menggunakan peruntukan lain menanggung hutang berkenaan sehingga mengorbankan projek pembangunan lain yang lebih penting."


La ..weyh .. ini lah cara pemikiran menteri yang sangat melayu, pembangunan lain lebih penting dari menyediakan pelajaran yang berkualiti dan mesra kewangan pada rakyat. Supaya rakyat kekal bergantung pada sistem yang dapat diperkotak katikkan dikemudian hari. Supaya rakyat terus dapat didiamkan dengan alasan kerajaan telah banyak membantu dengan memberikan pinjaman untuk pelajaran .. hadoih ..


Selalunya drama telenovela ni.. seperti biasa , disambung plak oleh sikangkung untuk menjustifikasikan kebodohan yang melantun...


Laporan akhbar itu turut memetik kenyataan naib canselor Universiti Teknologi Mara, (UiTM), Tan Sri Ibrahim Abu Shah yang berkata, pembangkang sepatutnya memulakan langkah menyediakan pengajian percuma di Universiti Industri Selangor (Unisel)..


weyh .. jangan le jadi bengong sangat .. kalo kerajaan persekutuan PR yang pegang lu boleh ah cakap gitu. PR blom pegang Putrajaya .. apa prakk sangat ?? Cakap biar praktik ..takyah retorik bebanyak la, Kelantan, Penang, Selangor, Kedah .. dah terbukti dapat menguruskan perbelanjaan dan mengurangkan defisit walopon kerajaan pusat main tarik tali dengan saluran kewangan yang sepatutnya diberikan .. sedangkan negeri negeri yang diberi geran dan bantuan semakin berlagak menambah hutang .. orang kampung wa pon tau laa pasal tu .. kah kah kah kah 


So kalo penjimatan dari pemborosan yang melampau-lampau dapat dibuat, baru le kita cerita pasal menda ni dengan lebih mendalam .. maka tanam pokok dulu , baru dapat buah bro .. err.. cemana lu boleh jadi naib canselor ni ?? kah kah kah kah kah



ghaflah

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive