Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Khamis, April 05, 2012

Kereta buruk makan minyak pun kena tukar


KUALA LUMPUR, 4 April: Mengapa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak enggan berdebat dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di mana beliau boleh mewar-warkan kejayaan cemerlangnya dalam Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP)?

Bagi Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching (gambar), ini kerana pencapaian Najib itu tidak dapat dipertahankan sekiranya dilihat dengan teliti.

Isnin lalu, Najib melalui siaran langsung TV mengumumkan betapa berjayanya program GTP dan ETP, di mana kesemua 12 Bidang Ekonomi Utama Negara atau NKEA telah melepasi atau memenuhi sasaran 2011.

Namun Nie Ching tidak bersetuju.

Mengambil contoh pencapaian perkapita negara yang disebut Najib meningkat daripada US6,700 ke US9,700 dalam masa dua tahun ETP dilaksanakan, Teo berkata angka tersebut adalah tidak selari dengan apa yang diberikan Menteri Sumber Manusia Datuk S Subramaniam.

Subramaniam berkata 33 peratus pekerja Malaysia hanya berpendapatan RM700 ke bawah.

“Najib mendakwa kerajaan telah mengeluarkan hampir RM3 bilion terus kepada rakyat tahun ini, tetapi faktanya ialah, subsidi untuk keperluan asas telah berkurang,” tegas Nie Ching.

Berdasarkan carta di bawah, beliau berkata hampir semua keperluan asas seperti petrol, makanan, minyak masak, gula dan tepung telah berkurangan, subsidi untuk gas cecair (LPG), diesel dan petrol sahaja sudah berkurangan RM3 billion antara 2011 dan 2012.

“Pada masa yang sama, pampasan kepada konsesi lebuhraya telah meningkat daripada RM300 juta pada 2011 kepada RM343 juta pada tahun 2012. Angka-angka tersebut tidak termasuk pampasan RM120.55 juta yang kerajaan persekutuan kena bayar kepada Grand Saga Sdn Bhd ketika memansuhkan dua tol sepanjang lebuhraya Cheras-Kajang,” tambah beliau.

Mengenai seruan Najib kepada rakyat supaya tidak menukar “pemandu” separuh jalan, Teo berkata, dengan data sedemikian, rakyat Malaysia sepatutnya berfikir untuk membuang kereta lapuk 54 tahun yang 'makan minyak' itu untuk mengelakkan diri daripada terlibat dalam kemalangan maut.

“Dengan menukar pemandu dan kereta buruk barulah rakyat Malaysia mempunyai harapan untuk masa depan dan negara yang lebih baik,” tegas beliau.



HD

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive