Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, April 09, 2012

Najib, PTPTN dan Norway



Tergelak aku bila membaca kenyataan PM kita yang dalam dunia ni, hanya 3 negara aje yang support education rakyat dia sampai tertiary level. Keh keh keh, kelako. Dah la dibaginya contoh NORWAY!

Takde negara lebih buruk ke dia boleh ambik nak dijadikan perbandingan dengan Malaysia...sebab kalau nak dibandingkan dengan Norway ni..Malaysia tak jauh ke belakang sebenarnya. Norway nombor satu dalam kadar cukai kenderaan paling tinggi dalam dunia. Nombor satu paling tinggi dalam dunia memastikan rakyat dia membayar cukai semata2 untuk membeli kenderaan.

KIta? Nombor dua! Dalam banyak2 negara, negara kita adalah negara nombor dua cukai kenderaan paling tinggi dalam dunia, selepas Norway.

Ada nampak hasil dia? Hasil dia kepada negara..kita ada Proton, kita ada Perodua. Hasil dia kepada rakyat...ramai antara kita bawak Perodua Viva, kereta canggih, terbaik, terhebat, cukup selesa dan mampu milik.

Fikir sejenak ; makin lama budak makin ramai yang dapat berbelas A dalam SPM. (apa magik diorang buat aku tak nak sentuh hari ni) dan tempat ke IPTA makin lama akan makin berkurangan. Jadi pasti ramai yang terpaksa carik jalan ke IPTS untuk sambung pelajaran. Average kursus IPTS diploma di Malaysia lebih kurang Rm21 ribu dan average course degree adalah RM48 ribu plus...

Persoalan aku adalah ; kenapa kerajaan membenarkan benda ni terjadi? Seolah-olah tertiary education adalah sesuatu yang golongan mampu sahaja akan dapat. Bagaimana pulak dengan golongan kurang mampu? Golongan yang tidak punya wang ringgit akan jadi terpinggir dan dari situlah akan berlaku keciciran.

Dari situ PTPTN datang. Jeng jeng jeng!
Cantik sungguh model bisnes ini. Tak mampu, kita berhutang. Tolong rakyat.

Kalau benarlah PM kita ikhlas nak membantu rakyat , tolong, tolong..break these chain of business. Rakyat tidak sepatutnya jadi pelanggan dan rakyat tidak sepatutnya diajar untuk berhutang. PM kata "cukai kena tinggi kalau nak abolish PTPTN." Masalahnya cukai kita memang dah tinggi. Mungkin kita tak sedar dan kita hanya sedar pasal cukai pendapatan tapi terlalu banyak sebenarnya cukai yang berlegar2 dalam hidup semua rakyat Malaysia.

1. Kau nak jaga warranty kereta kau, kau kena servis dekat authorized service centre...ada 6% cukai.
2. Anak kau nak makan KFC takpun Pizza Hut...6% lagi kau kena.
3. Kau bayar kereta tiap2 bulan..ada jugak cukai bergantung kepada jenis kereta apa kau beli.
4. Beli rumah...ada cukai ikut jenis2 dia.

dan bermacam2 lagilah indirect taxes yang kita main bayar tapi kita tak pernah totalkan berapa sebenarnya yang kita bayar sebab mentaliti kita automatik akan rasa berat bila kena bayar cukai selambak...macam cukai pendapatan..tapi cubalah kira dan totalkan berapa sebenarnya kau bayar dekat kerajaan dalam sebulan.

Itu aku tak masuk lagi tol...toll is a form of taxes.

Nak laksanakan GST, laksanakan lah tapi be fair. Ada sesetengah cukai yang kerajaan dah implement yang diorang kena let go. Benda macam rokok,arak dan kasino nak cukai sampai mampus pengguna dia..cukaikan lah.

Berkaitan dengan PTPTN atau nama glemer dia PTPTipu, hutang is still hutang. Aku tak mintak benda tu nak abolish. Kalau dapat, bagus jugak kalau tak dapat pun aku takde nak pegi riot.

Tapi pernah tak PM kita ni tanya kenapa kalau budak IPTS pinjam RM65 ribu dia kena bayar balik in total dekat RM80 ribu lebih? PTPTN ni ikhlas nak membantu orang yang tak dapat masuk IPTA atau sebenarnya sebuah badan bisnes serupa along nak cekik darah fresh grad? Itu tak termasuk lagi bayaran servis perkhidmatan PTPTN yang agak besar jugak jumlahnya.

Kenapa nak berbisnes dengan rakyat?

Tak salah nak tax tinggi tapi masalahnya di Malaysia ni tak nampak hasilnya. Tak payahlah nak compare dengan Norway. Rakyat Norway dicukaikan 36% daripada income diorang tapi 10% daripada tu akan dikembalikan untuk rakyat pergi bercuti. Hari Ahad kedai semua tutup sebab kerajaan dia nak galakkan rakyat spend masa dengan family.

Persoalannya, kalau cukai kita dinaikkan pun, mampu ke kerajaan kita push untuk tingkatkan kualiti hidup kita? Sebab selama ni apa yang aku nampak, kerajaan selalu assume...gaji naik, kualiti hidup naik. Sebab tu diorang push nak dapatkan "gaji negara maju" menjelang 2020.

Gaji besar pun tapi masa untuk spend dengan family tak ada, buat apa? Mana kualitinya? Macam mana nak melahirkan rakyat yang berkualiti?

Aku pastekan sket beberapa kisah mengenai Norway sebab Najib dah buat perbandingan...

Norway has for decades been built up as an open, transparent, informal society with strong egalitarian principles and a regulated social welfare system based on what the Norwegians love to call fellesskap (fellowship). This is a country where the prime minister bicycles to work, where approachable politicians walk freely around town and where the chief executive of the country’s biggest bank can be spotted doing his family’s grocery shopping, all alone, in short-sleeves.

This is a country where it’s not at all unusual to hear its citizens say that they “pay their taxes with joy,” because they’re keen to spread the wealth and know that they can get a lot back in return, from free university tuition to total coverage of all hospitalization costs.

Kalau kerajaan tak ada vision nak achieve sesuatu yang macam ni...sila step down. Bagi peluang kepada orang lain memimpin Malaysia dan nak try sesuatu yang lebih baik. Bad leaders lead to bad things.

cursingmalay






KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive