Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, September 19, 2012

Laporan Polis Ke Atas Ismail Sabri Yaakob Pulak Dah



Ekoran tindakan polis dan pegawai dari Pendaftar Pertubuhan (ROS) menyerbu pejabat Suara Rakyat Malaysia (Suaram) di Petaling Jaya pagi tadi, NGO tersebut bertindak balas bakal membuat laporan polis esok ke atas Menteri Perdagangan, Koperasi dan Kepenggunaan, Ismail Sabri Yaakob.



Dalam satu mesej di Twitter, pertubuhan itu menyatakan:



@SUARAMtweets Penyalahgunaan kuasa menteri datuk ismail sabri. Laporan polis di Ipd PJ esok jam 11 pagi. Turun untuk solidariti”"



Ia berkaitan kenyataan Ismail Sabri yang mendahului siasatan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) yang masih belum selesai tetapi Ismail menyalahgunakan kuasanya dengan menuduh Suaram dan memutarbelitkan fakta sebelum disabitkan pertuduhan.



Ini ternyata jelas bertentangan dengan prinsip, sesuatu tuduhan belum boleh dijatuhkan hukuman selagi ia tidak dibuktikan bersalah.



Laporan polis tersebut akan dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya jam 11 pagi esok.



Kakitangan Suaram pagi tadi bimbang kemunculan pegawai berkenaan bertujuan untuk menyerbu premis mereka dan bertindak menghalang pihak berkuasa itu daripada memasuki ruang pejabat tersebut.



Pegawai berkenaan bagaimanapun tidak membuat serbuan tetapi menyerahkan satu borang "Laporan Pemeriksaan Pertubuhan" kepada Suaram.



Borang berkenaan antara lainnya meminta NGO tersebut memberi maklumat berhubung kegiatan mereka.



Dalam satu catatan pada borang tersebut, Suaram antara lainnya menyatakan bahawa entiti berkenaan merupakan sebuah syarikat yang didaftarkan dengan suruhanjaya tersebut.



"Harap maklum bahawa organisasi kami adalah sebuah syarikat sendirian berhad iaitu Suara Inisiatif Sdn Bhd.



"Kami telahpun diperiksa oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia mulai 3 Julai 2012," kata pengarah eksekutif syarikat tersebut, E Nalini dalam borang tersebut.



Dipercayai siasatan terhadap Suaram bertujuan untuk mengugut supaya NGO tersebut tidak meneruskan skandal penyelewengan komisen kapal selam kelas Scorpene yang bernilai EUR114 juta (RM570 juta) yang sedang dalam siasatan badan kehakiman Perancis.



Dalam perkembangan terkini, Pejabat Peguam Negara mengarahkan SSM menyiasat lebih lanjut akaun dan kesalahan lain yang berkaitan mengikut Akta Syarikat 1965, yang didakwa dilakukan oleh Suaram dan Suara Initiatif Sdn Bhd.

    

Timbalan Peguam Cara Negara II, Tun Abdul Majid Tun Hamzah semasa dihubungi hari ini mengesahkan bahawa kertas siasatan (Investigation Papers - IP) yang dikemukakan SSM tidak lengkap untuk Pejabat Peguam Negara merangka pertuduhan.

    

"Siasatan tidak lengkap dan IP dikembalikan kepada SSM semalam," kata Tun Majid ketika ditanya berhubung laporan media bahawa pertuduhan terhadap Suaram dan syarikat itu dijangka dibawa ke mahkamah, sama ada hari ini atau esok.

    

Sementara itu, seorang pegawai Bank Negara mengesahkan bahawa siasatan ke atas akaun dan "jejak wang" Suaram dan syarikat itu masih berjalan.



Pegawai itu berkata mereka masih mencari "sumber dana itu dan jejak wang dan transaksi lain yang disyaki", dan Bank Negara juga bekerjasama dengan agensi-agensi lain bagi mengelak kemungkinan berlaku pertindihan siasatan sebelum mengemukakan IP mereka sendiri kepada Pejabat Peguam Negara untuk arahan lanjut.

jalanpulang1978



KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive