Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mac 05, 2013

Jamalul Kiram mahu campurtangan AS dan UK


MANILA – Dalam satu kenyataan terbaru, Sultan Jamalul Kiram III menegaskan, beliau bukan sahaja mahukan campurtangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), malah campurtangan daripada Amerika Syarikat dan United Kingdom dalam insiden pencerobohan yang diterajui beliau, yang kini sedang menular di pantai timur Sabah.

Menurut laporan ABS-CBNnews, memetik Kiram sebagai berkata, pihaknya telah hilang keyakinan dengan pentadbiran Benigno Aquino, kerana tidak merasakan Aquino dapat membantu dalam tuntutannya mendapatkan Sabah.

Mengenai langkah selanjutnya, Kiram berhasrat mendapatkan bantuan daripada badan-badan antarabangsa dan dua kuasa besar dunia itu.

Katanya, kali terakhir isu tuntutan Sabah ini di bawa ke perhatian PBB ialah pada tahun 1960-an, ketika Filipina di bawah pentadbiran Presiden Diosdado Macapagal.

Sementara itu, menurut laporan GMA News Filipina, seorang lagi individu tampil untuk menuntut Sabah.


Dua dari kiri : Merriam Kiram

Dikenali sebagai Puteri Merriam Kiram, beliau turut menawarkan diri untuk menjadi utusan atau orang tengah kepada krisis yang membabitkan pasukan penceroboh bersenjata Sulu di Sabah.

Merriam adalah balu kepada Mahakuttah Kiram, Sultan Sulu ke-34, justeru menggelar dirinya pewaris tepat untuk menuntut Sabah.

Jamalul Kiram III adalah sepupu kepada Mahakuttah.

news.abnxcess.com



KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive