Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Mac 22, 2013

Menu Sihat Cara Nabi SAW



Apa yang telah dilakukan oleh Nabi baik dalam hal ibadah mahupun dalam segi makanan setidaknya kita tahu dan ikut sunnahnya kerana yang diajarkan Nabi akan sangat bermanfaat untuk kita.

- Rasulullah Saw membuka menu sarapan dengan air sejuk yang dicampur madu. Dalam Al Qur’an, madu merupakan syifaa (ubat) atas berbagai penyakit, dan madu berfungsi untuk membersihkan perut, mengaktifkan usus-usus, mengusir sembelit, buasir, luka bakar, serta radang.

- Menjelang siang, tujuh biji kurma menjadi kebiasaan Rasulullah saw. Beliau pernah bersabda, “Barang siapa yang makan tujuh biji kurma, maka akan terlindung dari racun.

- Menu petang, Rasulullah biasanya, roti, cuka dan minyak zaitun. Kelebihannya mencegah lemah tulang, melancarkan sembelit, menghilangkan kolesterol dan melancarkan pencernaan.

- Menu malam hari, menu utama makan malam Rasulullah adalah sayuran, karena sayuran memiliki kandungan dan fungsi yang sama untuk memperkuat daya tahan tubuh dan melindungi dari penyakit.

Setelah makan malam Rasulullah aktif dengan solat, Rasulullah bersabda “Cairkan makanan kalian dengan berzikir kepada Allah dan solat, serta janganlah kalian terus tidur setelah makan kerana dapat membuat hati kalian menjadi keras”.

SUMBER

1 ulasan:

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive