Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mei 12, 2009

umno: POLITIK TOLOL 7 MEI DI DUN PERAK

POLITIK TOLOL 7 MEI DI DUN PERAK


Kecurigaan terhadap kebebasan badan kehakiman membuat keputusan dengan tegas dan adil nyata tidak berasas; sekurang-kurangnya jika keputusan kes pertikaian siapa Menteri Besar Perak yang sah dijadikan ukuran.

Semalam, Hakim Abdul Aziz Abdul Rahim membuktikan Hakim Malaysia mampu dan bersedia membuat keputusan menurut lunas undang-undang dan tidak gusar menongkah arus dengan memberi kemenangan kepada tuntutan pihak yang bersaing dengan kerajaan hari ini.

Keputusan beliau sekaligus merobah lanskap politik negara. Amalan yang tidak demokratik kerana mengikut “undang-undang rimba” seperti kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, nyata bertentangan dengan undang-undang.

Memaksa dan mengheret speaker keluar dari Dewan Undangan Negeri semata-mata untuk menabalkan seorang speaker baru sebagai simbol kuasa memerintah negeri Perak memang jelas satu perbuatan yang bukan sahaja kurang sopan, tidak bertamadun dan bacul. Malah ia bersifat jenayah. Maka dapatlah ia dilihat sebagai penyempurnaan “undang-undang rimba” Umno dan Barisan Nasional.

Dunia tahu tentang kedurjanaan ini. Media baru, terutama internet, dapat mempamerkan kebiadapan, kegelojohan dan juga betapa pendeknya akal pemimpin-pemimpin politik dari Umno dan Barisan Nasional.

Jika Zambry Kader tidak terburu-buru memanggil sidang Dewan Undangan Negeri pada Khamis, 7 Mei 2009, darjah malu yang terpalit di wajah Umno sempena hari jadinya yang ke 63 semalam, tidaklah seburuk ini.

Zambry sepatutnya bersabar hingga Isnin, 11 Mei untuk mengetahui keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur berhubung isu siapa Menteri Besar Perak yang sah. Namun kegopohan Zamry (atau orang atasannya dalam parti) memanggil sidang DUN itu menimbulkan pelbagai persoalan.

Pertama, apakah langkah itu menunjukkan tahap keyakinan Zambry dan juga pemimpin-pemimpin tertinggi Umno bahawa mereka pasti menang kes mahkamah untuk menentukan siapa Menteri Besar yang sah?

Lantaran itu, mereka beranggapan soal bila sidang Dewan Undangan Negeri perlu diadakan tidak penting. Mungkin yang perlu bagi mereka ialah menunjukkan kepada rakyat terutamanya siapa yang berkuasa di Perak.

Percaturan ini memang tidak langsung mengambil kira sentimen rakyat. Pada satu segi Najib menasihatkan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional supaya bersikap jujur dan ikhlas dalam urusan mereka dengan rakyat. Namun mengapakah Najib mengizinkan Zambry dengan angkuhnya memanggil sidang Dewan sebelum dengan rasminya ditabalkan oleh Mahkamah sebagai Menteri Besar?

Bukankah Najib sendiri yang menegaskan bahawa rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan? Jika benar mengapa Najib sanggup menggerakkan beratus tenaga Polis Simpanan Persekutuan, preman dan juga pasukan bantuan lain untuk mengawal dan “menceroboh” kemuliaan Dewan Undangan Negeri semata-mata untuk membuktikan siapa yang berkuasa?

Bukankah penggemblengan pasukan keselamatan itu menagih perbelanjaan dari dana rakyat? Mungkinkah gerakan Khamis lalu boleh dielakkan jika sidang Dewan diadakan selepas hakim membuat keputusan dan perbelanjaan berkenaan digunakan untuk menambah baik perkhidmatan dan kebajikan anggota pasukan polis sendiri?

Sidang 7 Mei adalah keputusan politik. Tentu Najib dan Zambry tahu implikasi ekonomi dan keselamatannya. Tidakkah ini menggambarkan sikap terlalu yakin atau sebenarnya tidak ambil peduli kepentingan rakyat? Wakil rakyat jenis apakah mereka ini?

Kepura-puraan adalah jenama khas ahli politik sebegini. Dalam usaha membolot kuasa mereka boleh bercakap perkara yang lunak-lunak tentang demokrasi, hak rakyat, dan juga kebebasan, namun dalam pada itu untuk memadamkan penentangan ahli-ahli Dewan Undangan Negeri dari Pakatan Rakyat mereka tergamak menggunakan semua sumber dan aparatus kerajaan.

Najib semalam berkata Barisan Nasional akan membuat rayuan terhadap keputusan hakim yang tidak menyebelahi Umno dan Barisan Nasional. Dalam keadaan ini, tidakkah lebih waras jika isu ini diselesaikan dengan memulangkan hak menentukan kerajaan kepada rakyat? Apakah yang ditakuti Najib?

Seperkara lagi ialah persoalan apakah langkah memanggil sidang DUN Khamis lalu termasuk dalam rencana besar Najib untuk berkuasa penuh di Perak. Bagaimanapun jika itulah keadaannya, ternyata rencana ini gagal. Kedurjanaan, kebiadapan dan ketololan amat menyerlah daripada strategi ini. Dunia mentertawakan Malaysia. Dunia memandang serong sistem dan amalan politik kita.

Pagi ini Datuk Seri Nizar Jamaluddin menghadap wakil Sultan Perak. Jika mengikut keputusan sidang Dewan Undangan Negeri bawah pokok yang telah mengkagumkan dunia kerana kegigihan perjuangan menghayati demokrasi, kerajaan Pakatan Rakyat akan memohon Sultan membubarkan Dewan Undangan Negeri. Jika diperkenankan, tentu rakyat akan ingat onar yang dilakukan oleh Umno dan Barisan Nasional.

Sesungguhnya yang jelasnya, parti yang sudah menjangkau usia 63 tahun ini sudah semakin uzur untuk memimpin negara; bukan kerana tiada orang muda dan tenaga baru untuk meremajakan parti tetapi sudah lebih setengah abad parti ini berkeyakinan hanya Umno sahajalah yang layak memimpin.


Namun, menilai tragedi di Perak, Umno nyata tiada kebijaksanaan dan hemah untuk mengekalkan penguasaannya.-- TVA





BARU!!!...KAIN SINTETIK.
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM20 sebulan >> email ke biaqpila(at)gmail.com

4 ulasan:

  1. betul la .memalukan ahli2 umno yg lain saja .

    BalasPadam
  2. kalau dah susah sangat , tubuhkan kerajaan campuran umno dan pas ,lagi pun bukanya orang lain , umat muhammad saw juga . sedare la katakan . amacam o.k .cuba tanya TGHA atau TGNA .Najib ok aje

    BalasPadam
  3. Umno, menang merompak, kalah merampas. Macamanapun, jerat PR mengena lagi. Kes ini biar nampak seperti akan berpanjangan, kerana apa yang diperjuangkan bukan kerajaan Perak itu sendiri, tetapi keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang. Ultimately, biar rakyat yang menentukan. The objective is by-election. To safe Perak at expense of federal governmemt? Bangang juga Umno ni. MCA and MIC is not very happy with the arrogance Umno Zambry ni. Sebab tu depa nak pancing Pas, atas nama melayu dan islam. Too easy lah Umno oooi

    BalasPadam
  4. FIKIR2 KAN LAH12/5/09 9:46 PTG

    APASALAH GENG PR NI DOK KALUT NAK BUBARKAN DUN.

    FAHAM KAT SINI...

    KUASA YANG ADA PADA SULTAN BOLEH DIKATAKAN 3 PERINGKAT..

    1. SAPA ADA MAJORITI DIA JADI KERAJAAN. SO, KALAU PAKATAN BOLEH DAPATKAN BALIK MAJORITI ADUN YG MEMIHAK KEPADA MEREKA ESOK, AKU SURE SULTAN PUN TAKKAN NAK BAGI BN MEMERINTAH PULAK. MAU HURU-HARA LAGI TERUK PERAK TU...
    P/S... JANGAN KITA TUDUH ORG YANG MELOMPAT TU TAK BERSIH / SEPERTI MENERIMA RASUAH KALAU SEKADAR DGR2 ATAU BACA DARI BLOG TANPA PERTIMBANGAN, KALAU DULU ANWAR IBRAHIM JADI MELOMPAT "KATAKKAN" 30MP DARI BN UTK NAK TUBUH KERAJAAN PERSEKUTUAN BARU UNDER PR...HANG RASA SEMUANYA 100% IKUT JE...TAK DIRASUAH.

    2. SELAIN DARI MENGGUNAKAN MAJORITI ADUN, SULTAN BOLEH BUBARKAN DUN. BETUL... MEMANG SULTAN BOLEH TAPI YANG HANG NAK KALUT DOK BUBAR DUN TU BUAT APA, BARU SETAHUN PRU12, KATAKAN BN MENANG & MAJORITI 2,3 ORG ADUN JE...PASTU PR PULAK KATA BN TAKTIK KOTOR, BAWAK PENGUNDI HANTULAH, TIPU UNDI POS LAH & MACAM2 LAGI. ATAU PR MENANG DGN MAJORITI YANG SAMA JUGAK, PASTU 2,3 BULAN ADA YANG LOMPAT PULAK MASUK BN PASTU...PASTU...PASTU...APA PULAK YE...LOMPAT PARTI TAK SALAH LA DARI SEGI UNDANG2 WALAUPUN DARI SEGI MORAL AKU PUN TAK BERAPA SETUJU...KALAU RASUAH YANG BERJAYA DIBUKTIKAN TU MEMANGLAH SALAH..

    3. PAYAH2 SGT KUASA TERAKHIR YANG ADA KAT SULTAN, BAGINDA ISYTIHARKAN JE DARURAT, 2,3 HARI CUKUP LE, WAKTU TU BAGINDA NAK PILIH SAPA SEBAGAI WAKIL UTK MEMERINTAH UNTUK NEGERINYA, IKUT SUKALAH. TAPI CARA NI YANG PALING LECEH & BEBANKAN RAKYAT.

    KESIMPULANNYA...

    KESIAN LE KAT ORG PERAK TU (WIFE AKU ORG SANA JUGAK ( BUKIT GANTANG). AKU RASA TERIMALAH BN ADA MAJORITI & DEPA MEMERINTAH SAMPAI PRU KE 13 NANTI NAK PANGKAH SAPA PULAK IKIUT SUKALAH..

    AKU RASA TAK MATI KEBULUR LAGI RAKYAT PERAK TU KALAU BN MEMERINTAH SAMPAI PRU KE13. TAPI KALAU PR YANG MEMERINTAH MUNGKIN JUGAK TAK KEBULUR TAPI MAJORITI MELAYU PERAK MAU ADA YANG KENA DUDUK BAWAH JAMBATAN SEBAB TANAH DAH BAGI KAT ORG LAIN....KATA SBLM NI BN BYK BAGI TANAH KAT TOKEY CINA, DAH TU PR MEMERINTAH HANG PA NAK BAGI LAGI KAT CINA2 DI KG BARU TU, DEPA DUDUK SITU DULU PUN BRITISH YG BUKA TANAH SBB NAK KURANGKAN PENGARUH KOMUNIS ( DUDUK FREE LE ), KALAU PI "MUGAQ" / TEROKA MACAM ORG MELAYU KAT FELDA TU TAK PA JUGAK.

    BILA HANGPA BAGI LAGI, LAGI LA BODOH, KAT KG BARU TU KEBANYAKKAN CINA2 TUA JE, ANAK2 DEPA DAH KAYA RAYA....TANAH KAT TEMPAT LAIN BELAMBAK DAH...HA TU BAGI LAGI...LAGI...

    NAK MEROSAKKAN SESUATU KEJAYAAN / PENCAPAIAN LEBIH MUDAH / CEPAT DARI MEMBINANNYA.. FIKIR2 KANLAH.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive