Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Mei 25, 2009

Jumlah undi, indikator pada sokongan Pakatan Rakyat




Izwan Abdul Halim

Buat pertama kali tanpa penyertaan Barisan Nasional (BN), tentunya Pilihan Raya Kecil (PRK) N.12 Dun Penanti tidak akan memperlihatkan 'pertembungan' sebenar kekuatan politik yang menjadi kelaziman sepertimana setiap PRK sebelum ini.

Bersama 'suasana baru' tersebut, pembawaan serta analisis pihak terlibat juga pastinya berubah. Sehubungan itu, Wartawan Harakah, IZWAN ABDUL HALIM mendapatkan Pengarah Pilihan Raya KeADILan, Saifuddin Nasution mengulas mengenai perkara tersebut.

HARAKAH: Dalam keadaan BN tidak bertanding, apakah mesej yang akan dibawa pada PRK ini?

SAIFUDDIN: PRK Penanti kali ini bakal menyaksikan KeADILan akan hanya bertembung dengan calon-calon Bebas, sekaligus pendekatan kempen akan sedikit berubah.

Yang akan kita tekanan ialah pertama, kita akan lebih memberi tumpuan memperkenalkan calon Dr Mansor Othman. Yang kedua kita akan menerangkan kepada pengundi Penanti, dasar-dasar Kerajaan Pakatan rakyat Pulau Pinang yang dilihat lebih memberikan kebajikan dan kebaikan kepada rakyat Pulau Pinang.

Yang ketiga kita akan terangkan kepada pengundi di Penanti supaya mereka akan keluar mengundi seperti biasa walaupun pertandingan kali tidak melibatkan BN akan ada kedapatan di kalangan segmen pengundi itu nanti yang barangkali memikirkan bahawa keputusan itu sebagai sesuatu yang dianggap 'a gone conclusion'.

Tetapi jentera kempen KeADILan akan memujuk supaya pengundi-pengundi ini 'clear' seperti biasa. Jadi strategi kempen penerangan akan melebihkan kepada memperkenalkan calon, kedua menerangkan polisi-polisi kerajaan negeri yang dianggap popular dan memberikan kebaikan kepada rakyat dan ketiga ialah memberikan penekanan kepada memujuk pengundi supaya keluar mengundi.

Tentunya peluang untuk menang lebih mudah tanpa BN. Jadi pada PRK ini, apakah indikator yang boleh menunjukkan bahawa rakyat sebenarnya kekal menyokong Pakatan Rakyat dan terus menolak BN?

Indikatornya hanya akan kita lihat apabila kita mendapat nantinya jumlah sebenar yang memberikan undi kepada Pakatan Rakyat melalui calon KeADILan.

Indikator akan kita perolehi apabila pada hari pengumuman keputusan PRK ini jika didapati jumlah undi sebenar yang diperolehi calon KeADILan melebihi daripada jumlah undi yang diperolehi pada 8 Mac 2008.

Itu sekaligus memberikan isyarat bahawa biarpun pertembungan itu tidak melibatkan BN, tetapi sokongan rakyat kepada calon KeADILan terus meningkat. Meningkatnya undi kepada calon KeADILan itu bolehlah dibaca bertambah lagi penolakan rakyat kepada BN.

Apakah dengan Umno/BN tidak menyertai PRK bermula di Penanti, ianya akan menjadi 'trend' mereka selepas ini hingga Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti?

Saya tidak menjangkakan begitu. Secara kebetulan sambil kita membuat persiapan PRK Penanti, akan berlaku satu lagi PRK di Kelantan iaitu di Manek Urai.

Suruhanjaya Pilihan Raya akan mengadakan mesyuarat pada 28 Mei nanti. Dato' Najib telah membuat kenyataan beberapa jam tadi di Singapura bahawa BN akan bertanding di Manek Urai. Itu bermakna BN sebenarnya tidak konsisten dari segi tidak mahu mengambil bahagian dalam pilihan raya.

Di Penanti dia tidak mahu mengambil bahagian sebab katanya pilihan raya ini membazir wang rakyat. Kalaulah membazir wang rakyat dijadikan alasan, dia mesti konsisten. Bagaimana pula pilihan raya di sini membazir wang rakyat, sementara pilihan raya di Manek Urai tidak membazir wang rakyat? Jadi ternyata BN tidak ada jalan keluar lagi, dia tiada pilihan.

Di sini dia cuba 'twist' atau main sentimen seolah-olah ini sesuatu yang merugikan wang rakyat. Tetapi belum pun PRK Penanti bermula, Tuhan takdirkan satu lagi PRK dan sepantas kilat Perdana Menteri mengumumkan bahawa BN akan bertanding di Manek Urai.

Jadi saya fikir, sama ada dia bertanding atau tidak, dia sudah tentu tidak dapat menjadi pemenang di Penanti sebab tidak menyertai, manakala Manek Urai ini pula kubu kuat tradisi PAS! Bayangkan ketika BN menang semua kerusi di Kelantan melainkan dua kerusi, satu darinya adalah Manek Urai yang PAS menang.

So demikianlah ketika kekuatan BN begitu hebat pun dia tidak tawan Manek Urai, apatah lagi dalam keadaan sekarang PAS menguasai 40 kerusi bersama KeADILan. So, Manek Urai akan jadi kekalahan yang kelima berturut-turut bagi BN, saya yakin!

Di Dun Penanti juga terdapat pengundi Umno/BN, jadi apakah seruan saudara kepada mereka?

Seruan saya sangat mudah, agar mereka memberi peluang kepada Dr Mansor Othman calon KeADILan untuk mewakili Penanti. Dr Mansor sudah tentu akan menikmati tambahan undi sekiranya rakan-rakan daripada Umno yang tidak berpeluang mengundi calon BN, maka mereka boleh sebenarnya memberikan undi kepada Pakatan Rakyat.

Sebenarnya itulah peluang yang terhidang kepada mereka. Mereka tidak perlu lagi untuk teragak-agak atau berbelah bagi antara tidak mengundi BN sebab BN sudah tidak bertanding. Jadi undi mereka itu saya rayu dapat diberikan kepada calon KeADILan. - mks. _


Harakahdaily


Daftar SEKARANG!!! Untuk MASA DEPAN !!!
GAJI MINGGUAN RM2000-RM5000
'BARU!!! KAIN SINTETIK menghapuskan bau badan'.
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM20 sebulan >> email ke biaqpila(at)gmail.com
description:pas,keadilan,umno,dsai,anwar,nizar,nik aziz,najib,zambry,ismail,umno,bn,pas,pkr,dap,bukit selambau,bukit gantang,batang ai,pilihanraya kecil dun penanti,parlimen,sg.petani,kedah,perak,sarawak,polis,fru,altantuya,elizabeth wong,umno,umno,umno
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive