Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Disember 15, 2009

Dewan Rakyat Tolak Usul Bincang Laporan Kewangan Petronas

Usul Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) bagi membincangkan Laporan Kewangan Petronas untuk separuh tahun pertama 2009 ditolak Dewan Rakyat hari ini.
Timbalan Speaker Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata usul itu tidak mengikut Peraturan Mesyuarat 18(2) kerana tidak mempunyai perkara yang perlu disegerakan.

“ Ahli-ahli yang berhormat saya telah menerima usul di bawah peraturan mesyuarat 18 (1) daripada ahli yang berhormat daripada kawasan Permatang Pauh pada hari Khamis, 10 September 2009, teks usul adalah seperti yang telah dibaca oleh yang berhormat. Bagi membolehkan perkara ini dipertimbangkan oleh majlis mesyuarat pada hari ini, saya sebagai yang Dipertua hendaklah berpuas hati bahawa perkara yang dibangkitkan oleh yang berhormat itu memenuhi tiga syarat. Perkara perkara ialah perkara itu adalah perkara tertentu, yang kedua adalah sebagai kepentingan orang ramai, dan perkara yang ketiga ialah dikehendaki disegerakan",ujar Junaidi.

Walaubagaimanpun ujar Junaidi, setelah melakukan penelitian, usul Anwar tidak menepati perkara yang ketiga di dalam pertauran tersebut.

“ Saya telah meneliti perkara ini dan saya dapati bahawa, tertentu bahawa perkara ini adalah tertentu, kepentingan orang ramai, ia adalah kepentingan orang ramai, berkehendak disegerakan,perkara ini tidak perlu disegerakan. Oleh yang demikian, saya menolak usul ini di bawah Peraturan Mesyuarat 18 (2)”katanya.

Menurut beliau, perkara itu masih boleh dibangkitkan pada masa akan datang contohnya ketika Dewan Rakyat membahaskan bajet tambahan.

Anwar dalam jawab balas kepada Junaidi berkata, Dewan Rakyat perlu membincangkan segera hal berkenaan kerana jelas peruntukan sebanyak RM 58 bilion yang terkandung dalam Bajet 2010 telah hilang.

“ Yang Dipertua, sidang kita akan berakhir minggu hadapan, kalau perkara ini tidak dibincangkan segera, Dewan Rakyat dan rakyat, tidak akan mendapat sebarang penjelasan tentang bagaimana perkara ini boleh dilakukan. Kita boleh tolak ansur yang Dipertua, dalam maksud tidak menolak semua perkiraan yang dibuat oleh Kementerian Kewangan tetapi kita perlu mendapat penegasan aspek mana yang boleh dikurangkan kerana parlimen tidak boleh diminta terus berbincang manakala kita tahun RM 57 bilion akan dipotong daripada peruntukan yang ada sekarang”.

Suasana di dalam Dewan menjadi kecoh seketika apabila ramai ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat meminta supaya Dipertua Dewan memikirkan semasak-masaknya usul Anwar itu.

Anwar dalam usul tersebut memberikan laporan kewangan Petronas yang menunjukkan kejatuhan purata pendapatan syarikat itu sebanyak RM58 bilion atau 37.5 peratus berbanding tempoh sama tahun lalu yang diumumkan pada 8 Disember lalu.

Anwar berkata, perkara itu menjejaskan kedudukan ekonomi, kewangan dan Bajet 2010 negara yang sedang dipertimbangkan oleh Dewan Rakyat.

Malah menurut Anwar, kebergantungan kerajaan kepada Petronas akan menjejaskan kepentingan semua rakyat yang melibatkan perbelanjaan dan perbekalan oleh kerajaan melalui pelbagai kementerian dan agensi kerajaan.

Dalam masa yang sama, para peniaga yang berurusan dengan Petronas, pengguna hasil pengeluran Petronas dan banyak lagi.

tvs


Menambahkan Pendapatan Dengan Team Kami
Beri sekali dapat banyak kali...
MAHUKAN PENDAPATAN RM2000-RM3000 SEMINGGU?
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive