Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Januari 08, 2010

Peraduan indahkan Makkah



USD 300 ribu jadi rebutan

07 Jan 2010

JEDDAH: Gabenor Makkah, Putera Khaled Al-Faisal, menekankan bahawa pihak berkuasa merancang supaya Makkah menjadi bandar paling cantik, bersih, bertamadun dan maju di dunia.

Melancarkan pertandingan pertama untuk mencantikkan Makkah di sini, beliau berkata, kepemimpinan Arab Saudi berazam menjadikan Makkah antara bandar paling membangun dan tercantik dunia.

'Strategi pembangunan bagi Makkah sentiasa menjadi keutamaan dalam Rancangan Pembangunan Lima Tahun Pentadbiran Diraja.

'Jika Makkah tidak berada di sini, rantau ini tidak mungkin menarik kedudukan budaya dan politik yang penting di dunia,' tegas beliau.

Katanya, semua cadangan pembangunan dan inisiatif bagi membangunkan Makkah datangnya daripada masyarakat yang tinggal dekat kawasan Kaabah.

'Kami amat berbangga dapat berkhidmat dengan Rumah Allah dan kami mempunyai tanggungjawab membangunkan Makkah dan memastikan keamanan dan keselamatan terus kekal untuk kebajikan jemaah yang datang dari seluruh pelosok berbeza di dunia,' kata Putera Khaled.

Beliau memuji usaha mereka termasuk pelukis dan ahli perniagaan yang mengambil inisiatif mencantikkan Makkah.

Datuk Bandar Makkah, Osama Al-Bar, berkata persediaan bagi pertandingan Islam pertama untuk mencantikkan Makkah mengambil masa dua tahun untuk dirancang, mengambil kira kedudukan penting Makkah dalam Dunia Islam.

Katanya, perbandaran itu bercadang untuk memastikan penyertaan sejumlah besar pelukis dari negara Arab dan Islam dalam pertandingan itu, sambil menambah ia akan diberi publisiti dalam media antarabangsa.

Menjelaskan objektif utama pertandingan, Encik Al-Bar berkata ia menyasarkan mencantikkan Makkah dengan menjadikan sudutnya umpama muzium hasil seni Islam.

'Ia juga menawarkan peluang bagus kepada pelukis Islam di seluruh dunia untuk memaparkan kemahiran dan taraf seni mereka,' kata datuk bandar itu.

Hadiah AS$300,000 akan diberi kepada pemenang pertandingan itu.

klpos


SAIFUL APEK & MALEK NOOR TELAH TURUT SERTA...ANDA PULA ????
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive