Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Januari 02, 2010

SPRM Cuba Tutup Punca Kematian Beng Hock



Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng membidas tindakan SRPM membuat laporan polis terhadap pakar patologi Thailand Dr Pornthip Rojanasunand sebagai cubaan untuk menutup kebenaran mengenai kematian Teoh Beng Hock.

Guan Eng yang juga ketua menteri pulau pinang melihat tindakan SPRM itu sebagai cubaan memberikan tekanan terhadap pakar patalogi berkenaan yang hadir pada bedah siasat kedua ke atas mendiang pada November lalu.

Guan Eng hairan bagaimana SPRM nekad membuat laporan polis terhadap seorang pakar patologi yang hanya menjalankan tugasnya.

Guan Eng sendiri menjadi sasaran pihak berkuasa apabila beliau merujuk kepada keterangan Dr Pornthip di mahkamah yang mendakwa ada kemungkinan hingga 80 peratus Beng Hock mati dibunuh.

"Saya terkejut apabila mendapat tahu SPRM membuat laporan polis terhadap Dr Pornthip yang hanya berada di sini untuk menjalankan tugas bagi mencari kebenaran," kata Guan Eng.

Semalam dua pegawai SPRM membuat laporan di ibu pejabat polis Shah Alam terhadap Dr Porntip kerana kononnya beliau membocorkan maklumat hasil siasatan bedah siasat kali kedua Beng Hock.

Laporan polis juga dibuat terhadap akhbar Suara Keadilan yang memetik sumber-sumber sebagai berkata Pornthip menjumpai bukti forensik mencukupi untuk menyokong teori bahawa Beng Hock dibunuh.

Sebelum ini Dr Pornthip menyatakan ada kemungkinan hingga 80 peratus mendiang mangsa jenayah malah didera sebelum mati.

Kenyataannya pada inkues kematian Beng Hock itu membawa kepada mayat Beng Hock digali semula bagi membolehkan satu lagi bedah siasat diadakan dengan dihadiri Porthip dan pakar bedah siasat lantikan SPRM.

Bedah siasat kedua itu diadakan pada 22 November dan Porthip dikatakan telah menyerah hasil laporannya kepada pihak berkenaan. Difahamkan, Pornthip mengguna pakai beberapa teknik dan proses baru yang meyakinkan beliau sepenuhnya bahawa Beng Hock mati dibunuh.

Beng Hock, setiausaha politik kepada EXCO Selangor, Ean Yong Hian Wah dijumpai mati Julai lalu di perkarangan pejabat SPRM Selangor setelah disoal siasat sepanjang malam hingga subuh.

tvs


SAIFUL APEK & MALEK NOOR TELAH TURUT SERTA...ANDA PULA ????
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive