Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Mei 14, 2011

Video Seks : Tiada Keperluan Dedah Identiti Pelaku


KUALA LUMPUR 13 MEI : Tiada keperluan bagi pihak polis mendedahkan siapa pelaku dalam video seks yang didakwa mirip pemimpin pembangkang walaupun sudah mengenalpastinya.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Khalid Abu Bakar berkata, ia hanya akan didedahkan sekiranya terdapat keperluan undang-undang.

"Saya tak perlu huraikan, kalau undang-undang kata perlu, kita dedahlah, kalau tidak, tidaklah," katanya.

Pada 26 April lalu, Khalid berkata polis tidak teragak-agak untuk mendedahkan "si pelaku" dalam video seks itu kepada umum sekiranya perlu.

Bagaimanapun ketika diajukan soalan yang sama oleh pemberita lain, beliau secara berjenaka berkata:

"Kalau dah... kalau dah... kalau dah video itu sahih, lain-lain tuan-tuan boleh buat andaiKanlah."

Malah, beliau juga enggan mengulas lanjut sama ada Datuk Seri Anwar Ibrahim boleh dikenakan tindakan sekiranya sah beliau adalah pelakunya.

"Kita akan tengoklah kemudian," jawabnya ringkas kepada pihak media.

Bercakap dalam sidang media di ibu pejabat polis Bukit Aman di Kuala Lumpur hari ini, Khalid memaklumkan beliau telah menerima laporan daripada pakar pengimejan video di Amerika Syarikat (AS) bagi mengesahkan kesahihan rakaman itu, sekali gus mengukuhkan penemuan pakar dalaman sebelum ini.

Mengulas lanjut keperluan polis menyiasat ketulenannya video terbabit sedangkan kes itu disiasat berhubung siapa penayangannya, Khalid berkata:

"Kita kena siasat adakah video itu video lucah. Jika bukan video lucah, bukan (Seksyen) 292 (Kanun Keseksaan)," katanya.

Video berkenaan kali pertama dipertontonkan kepada beberapa wartawan terpilih oleh trio 'Datuk T' di Carcosa Seri Negara pada 21 Mac lalu.

Trio 'Datuk T' terdiri daripada bekas Ketua Menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah serta bekas Bendahari PERKASA Datuk Shuib Lazim.

Malah Eskay turut ditemani dua daripada trio 'Datuk T' bagi melaksanakan sumpah laknatnya di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul 29 April lalu dengan menuduh Anwar sebagai pelaku video berkenaan.

Dalam sidang media yang sama, Khalid turut mengakui siasatan kes itu kini sudah sampai ke peringkat akhir dan laporan penuhnya dijangka akan dihantar kepada pejabat peguam negara tidak lama lagi.

Beliau bagaimanapun enggan memberikan tarikh tepat bila ia dijangka selesai mahupun mengesahkan sama ada trio Datuk T merupakan pihak yang bertanggungjawab dalam penayangan video seks fitnah tersebut sekaligus didakwa di mahkamah selepas ini.

Dalam pada itu, diminta mengulas lebih lanjut berhubung tindakan yang bakal diambil terhadap penayangan video seks fitnah itu di internet, Khalid berkata pihaknya memerlukan sedikit masa lagi kerana maklumat berkaitan kes terbabit tidak mudah diperolehi. TVS


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive