Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, November 25, 2012

LAWAK AHAD: DIALOG ORANG BALING


Petang kemareng Chey khelek dari kedey,turong mutu nek atas rumah terus dok broyat kat tok,tok tengah dok jek slua besang chey...

CHEY : "Pa trebek gi tengok nung...orang penoh kok jalang....."

TOK : "Dema dok buat natang paa....belaga kreta ka gena......"

CHEY : "Bukang aey belaka kreta...dema dok buat gamba pa takthu deh..apanama ning buat pilang paa po tak thu deh....belakong....."

TOK : "Haaahhhh....ingat ka tang plama......hmmm....baley ke demo laa....."

CHEY : "Dak dehh....tak pa laa....tapi kaa.....kalu bawak orang ceramah masok kapong kaaa.....aleng ulama kaa..mari dok buat ceramah kok ning hengga jugak...ning aey dok bawa mari pelakong jetang betina ada belaka..."

TOK : "Mung kenal ke dema tuu.....yang mung dok kata gitu...."

CHEY : "Ada la ku kenal sokrang dua...."

TOK : "Lepas tu dema leng dey ada kata paa......"

CHEY : "Tak thu deh dema leng deyy.....aku yey dok kata dey...."

TOK : "Hey.....wokpa dey.....awang kita dok beseng dengang dema ka gena....yang mung dok pulong sangat ning...."

CHEY : "Tak dak dok beseng sekali deh...aku dok takot dia laa aey dok besarok dengang ko dema tu..."

TOK : "Heyy....mung tak buleh deh dok kata kedema lagu tu deyy.....mung kena thu dema buat paa...kalu dok belakong poo....mung kena thu natang pa dema buat....dok bepelok betiung kok tu kaa....."

CHEY : "Tak la sapey balas tu....tapi ka nak gi kemana....lama lama ka...aey gi kok tu la pulak...."

TOK : "Jangang dok kata lagi deh hat kita tak thu deyy....hey...mung khelek mari dok kata ke ku ning...aku nak buleh wat pa....pa mung gi kata ke ketua dema tuu....tanya dia nak buat tang plama....beri saheh....."

CHEY : "Aku bukang paa.....malu laa ke orang kapong..."

TOK : "Wokpa...mung JKK....JKKKP....ka sapa...pandey dok kopeleng hat orang....baley tey ke dema laa.....mung po kena sedar katek.....yang mung dok tengok apa nama kaa..hinungsetang tu dey...pakey lebeh pada pa lagii....ammmmbehh....kalu hinungsetang tekatey butey mata...molek la hat tu tuu....."

CHEY : "Dema tu tak pa laa...basa dema...."

TOK : "Tak pa laa..basa dema...basa kita ning...dok tengok cari paa.....ammmbehh...."

CHEY : "Pandey belaka la mung ning......."

TOK : "Dakkkk.......hey......kalu dema mbek mung belakong dey.....mung nak kata gena......"

CHEY : "Huh.....meripuk....aku tak dak dok kelapaq nak belakong aehhh....."
TOK : "Tak kelapa......ambehh....hey nak royat kemung....tading dema mari dah cari mung...nak suruh belakong jadi ketua kapong..aku telupa nak royat kemung..."

CHEY : "Hah....bilaaa.......laaaa....begena mung ning baru
royat....hrrrr......ihhhh....lepas dah laa......"

TOK : "Emmmmm........tara tu ja laaaa.......hawa ke tak buleh ke kita dey.....pa buleh...aey molek belaka laaa...."

CHEY : "HMH.....%%$%#@%#&^$$*((_**(&^@#&^$*&%&_+((+*&*^%&......"


14 ulasan:

  1. tu bukan dialog orang Baling,tu dialog org ulu tahun 60an la.

    BalasPadam
  2. sampai tak paham langsung, ni macam baling campok kelantan saja...

    BalasPadam
  3. aku pahang.. lama doh tak denga org besembang laguni.. huhuhu

    BalasPadam
  4. x paham rokpa.. kaming pahang.. memang dema baling ei becakap balah ning pong.. tambah2 hat dok kot seneyek nung.. ei bedengung sedap pada ning lagi woo

    BalasPadam
  5. gampang styleee25/11/12 6:22 PTG

    tanpa nama 11.26pg....x tau wat cara x tau...jgn nk wat cam tau..heheee

    BalasPadam
  6. aku anak Baling berbangga dengan dialek Baling..kita generasi baru mesti pertahankan dialek ni..ini warisan kita..

    BalasPadam
  7. ni betul punya baling, aku dok baling. cuma ada la skit2 cara ayat tu dieja x btoi sgt. bukan tang plama, tapi tang p'nama. hahaha

    BalasPadam
  8. Cita penama ni.aku tak pahan sepatah habok pong..gena la muma leh pahan cakat laguni??hihihi..aku orang batu koro jae pong..

    BalasPadam
  9. Org Baling mmg ckp mcm ni...kalo sesapa xfhm tu..diam je..

    BalasPadam
  10. Kalu nak dgr org cakat lagu ni cara rame g la pekan rabu ngan pekan ahak di baling nung

    BalasPadam
  11. untuk makluman..kalau loghat sebenarnya tak bleh nak di tulis hanya bleh di bunyikan ..kerna kalau di eja lain jadinya...harap maklum ...anak pahang jati setia loghat pahang wehhh

    BalasPadam
  12. Tanpa Nama9/11/13 2:28 PG

    Setuju.......kdg2 memang susah nak eja tapi kalu brckat dan denga intonasinya baru real loghat baling. Aku bleh pahang. Cuma sstengah ejaan agak berlainan tapi bila diulang2 okla.

    BalasPadam
  13. Pa buat seleng baling versi iboi & tiak plak gergenthi terkezut

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive