Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mac 05, 2013

Sultan Sulu : Berita Yang Di Sorokkan Oleh Utusan, RTM Dan TV3



Kesultanan Sulu menafikan dakwaan pembangkang Malaysia terlibat membantu menyemarakkan krisis Sabah sebagaimana dakwaan kerajaan Malaysia.


“Kami tiada hubungan dengan pembangkang Malaysia. Kami tidak adakan perbincangan dengan mereka,” kata Puteri Jacel Kiram, anak kepada Sultan Jamalul Kiram III dipetik dari interaksyon.com bertarikh 4 Mac lalu.

Beliau juga menolak dakwaan Presiden Filipina, Benigno Aquino III, kononnya ada ‘dalang’ membiayai pelayaran kira-kira 200 pengikut ke Sabah untuk menuntut wilayah itu.

Muka depan Utusan Malaysia bertarikh 2 Mac lalu melaporkan berita fitnah dengan tajuk ‘Ketua Pembangkang dikaitkan dengan pencerobohan?’ manakala TV3 menggunakan istilah dalang bagi mengaitkan Ketua Umum KEADILAN, Anwar Ibrahim dalam Tragedi Lahad Datu.

Anwar kemudian memfailkan saman RM200 juta kepada kedua-dua media kawalan rejim Umno itu untuk menarik balik tuduhan dan membuat permohonan maaf secara terbuka dalam tempoh 24 jam bermula semalam.

Interaksyon.com adalah laman berita bagi saluran TV5, rangkaian radio dan televisyen komersil utama di Filipina yang dimiliki dan dikendali ABC Development Corporation.

Mengikut laporan itu, Jacel Kiram turut membidas dan mencabar Aquino untuk menamakan dalang yang didakwa membantu pelayaran pengikutnya ke Sabah.

Dalam satu taklimat media, jurucakap Kesultanan Sulu, Abraham Idjirani pula berkata, perjalanan itu dipanggil ‘KKB’ – singkatan pada ‘kaniya-kaniyang bayad’ yang bermakna semua menyumbang kepada perbelanjaan perjalanan.

Berita penuh ABN News, Filipina di bawah..

Sulu Sultanate denies links with Malaysian Opposition


04 MAR 2013 09:00PM

MANILA, Philippines — The Sulu Sultanate denied claims by the Malaysian government that the political opposition there had helped stoke the Sabah crisis.

“We are not connected to the Malaysian opposition; we have not talked to any of them,” Princess Jacel Kiram, daughter of Sulu Sultan Jamalul Kiram III said, www.interaksyon.com reported.

She also brushed off President Benigno Aquino III’s allegations “conspirators” funded the voyage of some 200 followers who went to Sabah to press its claim to the territory.

The voyage was “KKB,” short for “kaniya-kaniyang bayad,” meaning everyone who went paid contributed towards expenses, Abraham Idjirani, spokesman of the sultanate, said at a press briefing Monday afternoon,

The sultanate’s briefing immediately followed that held in Malacanang by Aquino.

She slammed Aquino’s briefing, calling it full of “hypothetical analogy” and “speculative statements” to which they could not respond and dared Aquino to “name the conspirators” he claimed had abetted their follower’s voyage to Sabah.

addin77



10 ulasan:

  1. Tanpa Nama5/3/13 9:06 PTG

    Dah cukup 24 jam?

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama5/3/13 9:37 PTG

    Pelik.Pelik. Pelik.
    Yang tak baik Anwar
    Yang jahat Anwar
    Yang busuk Anwar
    Yang merosakkan negara Anwar

    Yang baik Najib
    Yang maksum Mahathir
    Yang jujur BN

    TAK PERCAYA

    BalasPadam
  3. sALAH TUU..SEBENARNYA YANG TAK BAIK SEMUA KEERAJAAN DAN umno...YANG BAIK SEMUANYA PEMBANGKANG...KALAU TAK PERCAYA BACA HARAKAH, MALAYSIAKINI. DENGAR CERAMAH PEMBANGKANG...SEMUA YANG KERAJAAN BUTA TIDAK BAIK....

    BalasPadam
  4. seharian mengikuti perkembangan perang lahad datu Letih membaca

    BalasPadam
  5. siapa yang berak tepi jalan ke atau tengah jalan yang nak mengaku dia yang berak...

    BalasPadam
  6. Ada antara kita mempersoalkan mengapa polis pula yg hulok kepala merela sehingga mengorbankan 6-9orang dari unit komandao mereka. Kita juga ada dengar penjelasan dari Jeneral ATM yg kata mereka terikat dgn Geneva Convention, itu pasal polis kena dulu. Saya cabar ATM jelaskan artikel mana dalam convention itu yg melarang tentera bertindak jika ada pencerobohan seperti itu. Menteri undang-undang kata ini bukan peperangan tapi pencerobohan itu sebab polis kena dulu. Menteri ni pun saya cabar artikel mana dalm convention tu yg tentera tak boleh bertindak. Dua orang ni mesti faham sekurang-kurangnya makna'declared war' dan 'police action' sebelum nak jawab cabaran saya. Saya pasti penasihat undang-undang faham, tapi saja dua orang ni cuba nak kelirukan rakyat. Ha, jawablah!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama6/3/13 1:25 PG

      dlm perjanjian Geneva ni ada tak sultan sulu tu sign agrmnt.Setahu saya hnya negara brdaulat saja bleh sign, Sultan sulu tu mna ada negara...pelik betul,....kerajaan filipina pon x ikthtiraf..tak fahmlah saya.

      Padam
  7. Tanpa Nama6/3/13 1:06 PG

    dah terbukti dalam satu blog pa______ (hanya utk pro _____ aje) 7 bukti nyata 3 0rang pembangkang terbabit secara terus...(sumber dari perisikan singapore, wikileak, perisikan filipina dan perisikan malaysia (siap data suara lagi) habis operasi daulat kita lihat siapa yang kena angkut...semuga allah musnahkan pengkianat ini.

    BalasPadam
  8. Tanpa Nama6/3/13 1:10 PG

    apalah cai-cai ni...nuar bergegas ke filipina...setelah balik...tiba2 puak sulu menafikan pulak...jangan risau pihak berkuasa telah menahan beberapa orang dari tentera sulu telah ditangkap...memang habis rahsia terbongkar....

    BalasPadam
  9. Tanpa nama 10:54....ko ni cabar sana cabar sini...letak le nama senang nak email....takat ckp cabar cabar...mak jemah pon bole...

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive