Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Mei 15, 2009

Nizar Tak Dapat Keadilan?

Patutlah senang saja permohonan rayuan Zambry dibenarkan mahkamah.

Rupa-rupanya si hakim terlibat dengan skandal kehakiman negara. Maka, bagaimana mungkin si hakim boleh dipercayai berlaku adil?

Hakim Dato’ Ramly Ali yang membenarkan permohonan Zambry terhadap keputusan Mahkamah Tinggi sebenarnya pernah disebut oleh peguam kontroversi, VK Lingam.

Kalau anda ulang tayang video Lingam, anda akan dengar nama Dato’ Ramly disebut bersama Dato’ Heliliah dan Dato’ Maarof yang sepatutnya hendak dilantik sebagai hakim. Pada 1 Februari 2002,ketiga-tiganya dilantik oleh Agong sebagai hakim Mahkamah Tinggi.

Kemudian, genap sebulan yang lalu, Ramly dinaikkan pangkat sebagai hakim Mahkamah Rayuan pula, yang akhirnya membenarkan rayuan Zambry untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi yang memihak kepada MB Nizar.

Ahli Majlis Tertinggi PKR, Badrul Hisham telah membangkitkan isu ini di sebalik persoalan betapa mudahnya rayuan Zambry diterima sedangkan tidak bagi Nizar.

Beliau berkata,”Sepatutnya hakim-hakim yang dinamakan oleh Lingam ini disiasat atau diberhentikan kontrak mereka, bukannya dinaikkan pangkat ke Mahkamah Rayuan dan tidak sepatutnya mereka mendengar kes yang begitu serius dan besar seperti ini.”

Katanya lagi,”Kes sebesar ini seharusnya didengari oleh sebuah panel hakim yang tidak kurang dari tiga orang dan mestilah dari kalangan hakim yang tidak terpalit skandal dan mempunyai pengalaman yang lama.”

“Kes ini melibatkan pemerintahan sebuah negeri yang mempunyai 1.5 juta jiwa. Ianya adalah kes yang bersangkutan dengan kepentingan awam yang amat besar.

“Malangnya, kes rayuan Zambry ini telah didengari oleh hakim yang paling “junior” serta hakim yang sama terpalit dalam skandal VK Lingam,” kata Badrul dalam blognya.

Maka, bagaimana mungkin keadilan dapat dilaksanakan?

Boleh sahaja UMNO-BN meminta Ramly ‘membalas budi’ mereka dahulu sehingga dia dapat jadi hakim Mahkamah Tinggi dan kini Mahkamah Rayuan.

Saya tidak menuduh dengan tiada asas, cuma menimbulkan kemungkinan.

Saya mengajak para pembaca yang budiman supaya buka minda dan cuba teliti serta dalami setiap perkara yang berlaku dalam kemelut politik di Perak.

Segala kemungkinan yang logik boleh disenaraikan. Betul atau tidak itu kita tak tahu.

Yang penting, Isnin ini kita lihat sejauh mana adilnya Mahkamah Rayuan dalam menghadapi permohonan Nizar.


masterfaiz

GAJI MINGGUAN RM2000-RM5000
BARU!!!...KAIN SINTETIK.
JUST DIET...MATE 5 SARINA 019-5642140.
BELI BUDU,DODOL,SERUNDING ONLINE...SUE 013-9650658
Iklan di Biaqpila cuma RM20 sebulan >> email ke biaqpila(at)gmail.com

1 ulasan:

  1. dia ni dapat keadilan tapi tak dapat cukup sokongan dari rakan2 dlm PR yg nampaknya dah mula 'kalah' . mungkin juga tidak mendapat keredhoan allah - allahuakbar .

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive