Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Jumaat, Januari 01, 2010

Dipecat: Pemangku Raja Kelantan cabar tuntutan adinda



Oleh Shazwan Mustafa Kamal

KUALA LUMPUR, Dis 31 — Pemangku Raja Kelantan mencabar tindakan saman yang dikemukakan oleh adinda baginda Tengku Muhammad Fakhry Petra berhubung keputusan dipecat dari Majlis Perajaan Negeri Kelantan Sept lalu.

Tengku Muhammad Faris Petra dalam tuntutan balas hari ini berkata Tengku Muhammad Fakhry telah lewat 82 hari membuat permohonan asal di mahkamah.

Peguam Cecil Abraham, yang mewakili Tengku Mahkota Kelantan dan tiga lain yang disenaraikan sebagai responden dalam permohonan Tengku Muhammad Fakhry berkata, “pemecatan pemohon sebagai anggota Majlis Perajaan dibuat pada 16 Sept sedangkan Tengku Muhammad Fakhry hanya mengemukakan permohonan pada 7 Dis, di mana ia lewat 82 lagi.”

Bagaimanapun peguam Tengku Muhammad Fakhry, K Shanmuga membantah dan berhujah bahawa permohonan sebenarnya telah dibuat dalam tempoh 42 hari.

“Keputusan dibuat pada 16 Sept tetapi putera (Tengku Muhammad Fakhry) telah menulis surat kepada Setiausaha Majlis pada 25 Okt untuk mendapatkan penjelasan mengenai pemecatannya.

“Setiausaha menjawab kepada pada 26 Okt. Jika dikira dari 26 Okt, ia hanya membabitkan 42 hari, bukannya 82 hari,” kata Shanmuga.

Difahamkan bahawa pemecatannya hanya menjadi formal selepas keputusan itu diwartakan pada 17 Dis.

Dalam permohanannya Tengku Muhammad Fakhry memohon perintah daripada mahkamah yang menghendaki Tengku Muhammad Faris untuk mengembalikan keanggotannya dalam majlis dan satu perintah certiorari bagi membatalkan pelantikan lima anggota majlis itu.

Tengku Muhammad Fakhry, putera ketiga Sultan Kelantan Tuanku Ismail Petra, menamakan Pemangku Raja, Setiausaha Majlis Perajaan Negeri Kelantan dan Kerajaan Kelantan sebagai responden pertama, kedua dan ketiga.

Lima responden lain ialah Datuk Hashim Yusoff, Datuk Tengku Salwah Sultan Yahya Petra, Datuk Sukri Mohamed, Datuk Che Mohd Rahim Jusoh dan Kol Dr Mohammad Razin Kamarulzaman.

Menurut Perkara 5 Perlembagaan Kelantan, majlis itu bertanggungjawab untuk menentukan bakal pengganti Sultan dan memastikan sama ada wujud kekosongan ekoran ketiadaan pemerintah negeri lebih dari setahun.

Tengku Muhammad Faris selaku Tengku Mahkota Kelantan dilantik sebagai Pemangku Raja Kelantan berikutan kegeringan Sultan Kelantan pada 24 Mei lepas.

themalaysianinsider


Menambahkan Pendapatan Dengan Team Kami
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com

3 ulasan:

  1. Tanpa Nama6/1/10 1:37 PTG

    slm kesejahteraan....patik sbg rkyt kelate yg setia amat simpati di atas segala kerenah dan beban yg terpaksa dipikul oleh pemangku raja tengku faris petra....

    di sudut lain patik jg rasa kesian kpd tengku temenggong yg nampaknya jelas lagi terang sedang dipergunakan namanya oleh insan yg berselindung disebaliknya......

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama6/1/10 1:42 PTG

    moga pemangku raja terus cekal dan tabah menghadapi dugaan....

    buat tg temenggong,kenapa tk contohi sj tengku bendahara dan tengku amalin aishah?mereka berdua tak masuk campur hal ehwal negeri krn itu bukan bidang kuasa mereka.....mrk sgt hormat dan patuh kpd arahan pemangku raja yg juga kekanda sulung kpd tengku ber-3.......

    buat tg temenggong,harap lebih matang dan tegas.....jgn biarkan diri diperguna sewenangnya.....

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama8/1/10 1:48 PTG

    Slm....i sokong statement you....kami pacal sekelian sgt simpati kpd YMM Pemangku Raja....harap Tengku Temenggong (TT) lebih bebas pemikirannya selepas ini....jgn biarkan diri diperguna walaupun kami sedar TT adalah anak kesayangan B**D* tp bukan bermakna TT mesti ikut segala arahannya....jg kami berdoa moga KDYMM Sultan Ismail Petra segera sembuh.....

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive