Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Rabu, Januari 06, 2010

Isu Penggunaan Kalimah Allah

Pada saya mudah saja: jangan hipokrit.

Kamu mahu pertahan nama Tuhan,tapi bila datang bab pelaksanaan hukum hakam semuanya menikus bisu? Jangan selektif! Kalau mahu pertahankan, pertahankan semua sekali. Jangan memilih isu-isu yang boleh dijadikan modal politik untuk meraih semula kepercayaan pengundi atau rakyat.

Bukankah Imam Al-Ghazali menyatakan “ilmu tanpa amal pincang, amal tanpa ilmu sesat”?
Aqidah bersandarkan tauhid ini,tidak terhad sekadar mengakui keesaan Allah SWT.Tetapi termasuk juga menurut perintahNya dan meninggalkan laranganNya.
Quran membenarkan penggunaan kalimah Allah di kalangan penganut agama samawi, kenapa kita pula mahu melebihi Tuhan untuk menidakkannya?

Yang saya tekankan ialah soal pengurusan agama, di mana perlunya mekanisme penggunaan yang tidak mencabuli keesaan Allah.Dr Asri telahpun mengemukakan cadangan bernas bagaimana menangani isu ini. Bukankah ini kaedah terbaik mencari ijtihad dalam Islam, berbanding mencetus provokasi yang memungkinkan suasana yang tidak harmonis?
Islam lemah bukan kerana penganut agama lain, Islam lemah kerana minda dan akhlak penganutnya sendiri. Jangan guna blanket-approach untuk tutup kelemahan pengurusan agama kita dengan menunding jari ke arah orang lain. Kelak nanti ayam terlepas, tangan bau tahi.

sumber: komen nahdah


SAIFUL APEK & MALEK NOOR TELAH TURUT SERTA...ANDA PULA ????
Beri sekali dapat banyak kali...
Kelab BlackV6
Iklan di Biaqpila cuma RM30 sebulan (Iklan Banner+Teks) >> email ke biaqpila(at)gmail.com
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive