Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Februari 14, 2011

Selepas Mubarak, Apakah giliran Haprak?

Oleh ustsaifulbahri

Kitaran roda Islam itu sentiasa berputar. Maka berputarlah bersama roda Islam. Setiap zaman dan masa, para pejuang gerakan Islam sentiasa berfungsi. Cepat atau lambat ianya tetap istiqamah. Tetap beramal meskipun nasib acap-kali tidak menyebelahi mereka.

Sejak kejatuhan empayar Khilafah Islamiyyah di Turki oleh pengkhianat Kamal Attaturk serta bermulanya era penjajahan barat dinegara-negara umat Islam atau yang lebih awal daripada itu, umat Islam khususnya dikalangan ulama tidak pernah berdiam diri.



Mereka tetap menjaga amanah dan memulakan gerakan untuk mengembalikan kemenangan Islam. Dari individu dan peribadi hingga usrah dan keluarga. Dari masyarakat sehingga persada massa. Dari rumah ke lorong-lorong jalanan. Dari surau dan masjid ke markaz-markaz serta Bandar dan kota sehingga ke pelusuk Negara. Dari jalan-raya hingga ke Istana Negara. Mereka terus menyebar luas gerakan mereka.

Tapi sunnah Allah. Buah takkan masak dan gugur tanpa melalui proses kematangan. Pengorbanan dan jihad kekadang, kemenangan diraih orang. Tidak dinafikan mereka mendapat kemenangan diakhirat tetapi kenapa susah-susah sipemanjat.. tapi bila buah gugur ia dipetik orang.

Lihatlah d Indonesia. Sekian lama pak kiyai dari pondok dan pesantren yang menggerakkan para santrinya. Ulama berkorban dan berjihad menghalau penjajah bersama rakyat tetapi bila merdeka diistiharkan, golongan nasionalis mewarisinya dan mengistiharkan Pancasila ditahun 1945. Di tanah-air kita, semenjak abad ke 15. Pejuangan Islam tidak pernah terpadam yang dipimpin dikalangan ulama-ulama tanah-air yang tersohor. Mufti Datuk Maharajalela dibunuh. Tok Janggut ditembak mati, Tuan Guru Abdul rahman Limbong dibuang ke Mekah dan perjuangan tak pernah henti. Ketika Ustaz Abu Bakar al-baqir di penjara dan kemudiannya merdeka diistiharkan, akhirnya tali-barut penjajah dan golongan nasionalis juga yang menjadi pemimpin. Teras Negara Islam dipinggirkan.

Sejak Hassan al-banna ditembak mati, Abdul Qadir Audah dan Syed Qutb digantung, perjuangan Islam khususnya bersama Ikhwan Muslimin tak pernah mati. Meskipun diharamkan, dihalang, dkhianati tetapi perjuangan gerakan Islam tetap mekar bersemi. Berpuluh tahun menghadapi kerenah tribulasi. Setelah sekian lama berhempas pulas dan setelah berlakunya revolusi rakyat 18 hari di medan Tahrir, kini Mesir berada diambang era baru. Tapi kemana hala-tujunya??

Mereka yang menjadi tulang belakang perjuangan

Selepas kemenangan... kemana mereka?

mangsa kekejaman Mubarak. Layak memberi fatwa. Tak layakkah memimpin Mesir???

Yang dibimbangi... Adakah dari dasar sosialis kepada kapitalis. Daripada nasionalis tetap menjadi sekularis? Yang mengerakkan revolusi rakyat ini adalah gerakan Islam. Yang telah berakar umbi, yang mencanangkan sekian lama adalah para ulama, yang sudah menderita sekian lama. Dibunuh, dipenjara, dibuang Negara dan sebagainya. Tetapi setelah menghampiri kejayaan timbul pula nama-nama hebat ini??? Siapa Al-Baradei? Siapa Abu Musa? Siapa

Inilah para haprak yang akan dicanangkan Barat dan kuncu-kuncunya bagi mengganti Mubarak. Yang penting Islam tidak dijulang. Kepimpinan Islam dianggap tidak layak. Air yang deras membawa gelombang, sampah dan buih jugak yang terapung diatas? Apakah kali ini ia benar-benar menjanjikan perubahan? Perubahan yang pernah dibawa oleh Pemuda bernama Musa a.s. Perubahan yang dibawa oleh panglima muda Usamah bin Zaid atau Amru bin al-‘As. Atau masih lagi terpenjara didalam kabus tebal yang dibawa oleh Raja Farouk, Gamal Abdul Nasir, Anwar sadat dan Mubarak?

Bagaimana PRU 13? Bagaimana hala-tuju Pas? Bagaimana pendokong-pendokong Gerakan Islam Pas. Apakah perjuangan panjang semenjak 1951 menjanjikan kemenangan hakiki? Atau hanya bersalut plastic?? Apakah demi meraih kemenangan, maka Islam akan dikesampingkan. Dimanakan kepimpinan ulama? Adakah sudah tidak releven???

Bagaimana dengan pengorbanan mereka?

Adakah mereka hanya layak berjuang, berkorban??? Tak layakkah mereka menjadi pemimpin???

Tetapi janji kemenangan Allah tidak pernah dimungkiri!!!
http://ustsaifulbahri.blogspot.com


DD

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

3 ulasan:

  1. Salam. Saya dah kata. Demokrasi tidak dapat menjulang Islam. Demokrasi adalah ciptaan taghut. Para pejuang Islam telah menginfakkan darah mereka....tetapi yang bertakhta tetaplah taghut durjana. Tapi yakinlah....pertolongan Allah kian hampir. Islam kan kembali menakluk dunia.Allahuakbar!

    BalasPadam
  2. penyokong setia pas14/2/11 2:54 PTG

    Islam adalah agama ciptaan Allah.Ianya sempurna dan lengkap segala-galanya.Yang jadi masalah sekarang ialah PAs yang dicipta manusia.Macam-macam yang ada. Macam mana pas nak berjaya sekiranya orang pas sendiri tidak boleh mengikut ajaran islam yang sebenarnya.Pas perlu tarbiahkan pengikutnya supaya tidak tikam no ekor, tidak berzina dengan bini orang,tidak main pelacur siam dan pemimpin pas kena jujur.Jangan bercakap bohong,jangan jual ayat quran dan jangan makan duit haram di Kedah & Kelantan.
    Kalaulah pengikut pas boleh hindarkan diri dari perkara-perkara yang saya sebutkan barulah doa pas akan dimakhbul allah Swt dan pas akan memerintah Malaysia.Wallahualam.............

    BalasPadam
  3. Tidak kira pas,pkr,dap,parti liberal demokratik atau umno,kita perlu mengikut hukum Allah sekiranya mengaku sebagai seorang Islam.

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive