Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Februari 12, 2011

Hari Valentine: Sensasi dan publisiti



Penulis terkenang sebuah lagu evergreen 'Sekuntum Mawar Merah Sebuah Puisi' ciptaan M Nasir nyanyian Alleycats yang telah dirakamkan lebih 20 tahun lalu yang masih malar segar ke hari ini.

david arumugam alleycatsAntara intisari lagu tersebut ialah 'sekuntum mawar merah, sebuah puisi, untuk gadis pilihan, ooooo...di bulan Februari...' Lagu yang mengasyikkan itu adalah pernyataan kasih sayang antara uda dan dara yang mana perantaranya ialah sekuntum mawar merah dan diberikan pada bulan Februari.

Lagu itu sekadar lagu dan hanya sebagai hiburan. Mujur hanya dinyatakan pada bulan Februari tanpa menyebut tarikhnya,14 Februari yang dikatakan adanya perkaitan dengan hari Valentine.

Oleh kerana lagu tersebut hanya disebut pada bulan Februari sahaja maka idea lagu tersebut tidak menjadi sebarang polemik walau sudah bertahun-tahun berkumandang. Dalam erti kata lain, hadiah kuntuman bunga mawar merah itu boleh dihadiahkan pada bila-bila tarikh pada bulan Februari tanpa mengaitkan hari Valentine.

Tuntutan Islam

Sebenarnya konsep kasih sayang dituntut dalam lslam.

mothers day 120507 mother holding babyNamun kasih sayang itu ada batasan-batasan yang tidak melanggar syariat. Kasih sayang antara suami isteri yang juga boleh dianggap sepasang kekasih, anak-anak dan ibu bapa, saudara mara dan ahli dalam keluarga. Atau dalam skop yang lebih luas kasih sayang sesama insan dan kehidupan.

Sebenarnya kasih sayang itu sepanjang waktu, sepanjang masa bukan pada hari-hari atau bulan tertentu sahaja. Kasih sayang itu adalah semata-mata kerana dan ke jalan Allah SWT.

Apa yang kita tidak mahu seperti mana yang dilaporkan dalam tempoh 9 tahun (2001-2010) kira-kira 260 ribu bayi lslam di negara kita dilahirkan tanpa nikah yang mana puratanya kira-kira 28 ribu setiap tahun.

prostitution, desa mentari, police raidDalam konteks ini adalah wajib kita mengingatkan umat lslam khususnya para remaja lslam bahawa agar tidak terpedaya dengan tipu daya iblis laknatullah dan musuh-musuh lslam dengan kehidupan pergaulan bebas, seks rambang, ICT negatif dan mengambil kesempatan melakukan maksiat berselindung atas jenama hari Valentine dan sebagainya.

Justeru, isu hari Valentine yang menjadi sensasi dan publisiti usahlah difokuskan dengan kepercayaan penganut agama lain.

Penjenamaan semula

Apa yang penting pada penulis suatu penjenamaan semula harus diberikan kepada Hari Kasih Sayang ini seperti mana Hari lbu, Hari Bapa, Hari Wanita dan seumpamanya.

valentine day 130206Walaupun boleh disambut pada bila-bila masa tapi tidak salah dipilih pada bulan Februari tetapi tidak semestinya pada 14 Februari. la boleh ditetapkan pada 18 Februari, 21 Februari atau 28 Februari, terserahlah.

Dengan ini kita tidak memfokuskan Hari Kasih Sayang kepada para remaja sahaja tetapi kepada semua insan. Dengan penjenamaan baru ini lama kelamaan elemen-elemen maksiat boleh terhakis daripada minda dan tidak ada kaitan dengan sebarang kepercayaan dan agama.

Apakah menjadi kerisauan kepada para peniaga bunga dan cenderamata kerana akan terjejas perniagaan mereka itu adalah isu sampingan? Apa yang penting semua pihak harus berpijak di bumi nyata.

plant nursery flowersKesimpulannya isu utama ialah masalah keruntuhan moral, pembuangan bayi, kejahilan konsep kasih sayang dan gejala maksiat.

Ini bukan sahaja menjadi masalah pokok utama umat lslam dan remaja Melayu sahaja tetapi merupakan masalah bersama juga bagi penganut-penganut agama lain dan kaum-kaum lain di bumi Malaysia yang tercinta ini.

Justeru, suatu langkah membenteras gelaja-gejala negatif menjadi tanggung jawab semua pihak dan individu tanpa mengira fahaman politik, agama, budaya dan kaum.

Penulis ialah setiausaha agung Persatuan Pengamal Pendidikan Malaysia




MK


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive