Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Februari 07, 2011

Gelombang Merah, angan-angan Mat Jenin


KUALA LUMPUR, 6 Feb: PAS berpendapat hasrat BN merampas semula Kelantan dengan pelancaran Gelombang Merah bagi memikat sejumlah besar anak muda negeri itu sebagai angan-angan Mat Jenin.

Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad berkata beliau yakin anak muda Kelantan yang terkenal sebagai golongan terpelajar dan memenuhi pusat-pusat pengajian tinggi sukar menerima BN yang telah terbukti gagal mengurus tadbir negara sejak lebih 50 tahun lalu.

"PAS berpandangan harapan Datuk Seri Mustapa Mohamed yang hendak memikat 400,000 orang muda Kelantan hanya angan-angan mat jenin sahaja.

"Orang muda Kelantan adalah generasi yang sedar dan bermaklumat. Mereka anti penindasan, diskriminasi dan penyelewengan," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pelancaran projek Gelombang Merah oleh Mustapa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan untuk merampas semula negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Umno mensasarkan 400,000 belia Kelantan akan bersama mereka pada PRU itu nanti.

Strategi tersebut juga dilihat sama sewaktu Gelombang Biru yang dilancar Umno Terengganu pada tahun 2004 untuk merampas kerajaan negeri yang pada waktu itu diterajui PAS.

Kata Idris lagi, orang Kelantan juga sangat sukar untuk menerima Umno BN ekoran beberapa fakta diskriminasi oleh kerajaan pusat ke atas negeri itu.

Ianya termasuklah isu peruntukan kepada kerajaan negeri, isu sekatan 118 projek sejak Rancangan Malaysia ke enam pada tahun 1991dan terbaru isu royalti yang sehingga kini sangat perit dirasai rakyat negeri itu.

"Kenapa pemimpin Umno Kelantan yang berada di peringkat pusat telah mengkhianat rakyat Kelantan sehingga sanggup menyalurkan minyak ke Songkla Thailand, padahal lebih ekonomik ia mendarat di Kelantan.

"Kesemua sikap ini tidak boleh diterima oleh orang muda Kelantan untuk menerima Umno memerintah semula di Kelantan, kenapa mereka hendak menyerahkan diri mereka ke mulut naga untuk merosakkan sistem yang sudah dibina selama 20 tahun," ujarnya lagi.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan Mustapa, agar melihat dahulu negeri-negeri di bawah BN termasuk Sabah dan Sarawak yang masih tinggi kadar kemiskinan.

"Pulihlah ekonomi negara yang menghadapi kadar inflasi yang semakin tinggi, semuanya gara-gara kegagalan kerajaan BN.

"Kelantan sudah selesa di bawah kepimpinan PAS yang boleh bersaing dengan negeri-negeri di bawah pemerintahan BN. Umno janganlah jadi tikus membaiki labu," nasihatnya.

HD


KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

2 ulasan:

  1. Tanpa Nama7/2/11 10:55 PG

    Masalah kepada Kerajaan yang telah lama memerintah tidak mahu melihat kepada masalah rakyat bawahan. Meraka rasa selesa dengan apa yang mereka biasa lakukan. Tak semua orang muda Kelantan terpelajar, ramai yang bertungkus-lumus mencari rezki di negeri UMNOAPCO. Contoh yang mudah kita lihat semasa perlawanan bola sepak Kelantan. Tak semuanya punyai cita rasa PAS. Pengundi-pengundi Totok PAS dah semakin tua, dan bilangannya semakin mengecil. Ingat UMNOAPCO tak memerlukan pengundi CINA untuk memenangai kerusi majoriti Melayu. UMNOAPCO memerlukan sedikit sokongan pengundi muda ini untuk memenangai kawasan yang di menangai oleh PAS dengan majoriti kecil. ingat Galas. majoriti 1 undi pun boleh menang. Apa yang berlaku di Tunisia boleh berlaku di Kelantan.

    BalasPadam
  2. bila lah rakyat MALAYSIA nak sedar dan nampak kezaliman UMNO?terutama bangsa melayu..
    tolonglah...saya nak lihat malaysia di bwh pimpinan ulama'
    tak tahan dengan maksiat yg banyak kat malaysia ni
    andainya satu hari nanti ALLAH turunkn bala'
    nauzubillahiminzalik..

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive