Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, Februari 07, 2011

Umno jangan risau, DAP ada

Kebangkitan rakyat di Mesir terbukti menggelisahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Duduk tak duduk dia kata:
"Don’t think that what is happening there must also happen in Malaysia. We will not allow it to happen here". (lihat The Star hari ini "Don't try Egypt style power grab in Malaysia, says Najib" juga Berita Harian Online hari ini "Usah kaitkan suasana negara lain").Najib patutnya tak perlu gelisah dan tak perlu risau. Sebenarnya diktator Mesir, Hosni Mubarak (kononnya menang pilihan raya dengan lebih 90 peratus undi) tidak bertuah seperti Najib, Umno dan Barisan Nasional (BN). Mubarak tak bertuah seperti Umno kerana Mesir bukan negara berbilang kaum seperti Malaysia. Mesir tak ada orang-orang Cina untuk dijadikan hantu menakut-nakutkan orang Arab. Mesir tak ada DAP. Di negara itu, Kristian Koptik pun tak sama taraf dengan DAP di Malaysia.

Di Malaysia apa nak susah? Tengok orang Melayu berang sikit, cepat-cepat ratib-ratibkan "Cina, Cina, DAP, DAP, Singapura, Singapura". Buang Umno, Cina naik. Buang Umno, DAP agen Singapura naik. Dengan mudah orang Melayu boleh diperdayakan. Boleh kata insya Allah agaknya, kerana DAP, Melayu dan Umno berpisah tiada. Patutnya para pemimpin Umno tidur atas bantal yang bersarungkan lambang DAP kerana parti itu adalah salah satu tangkal azimat mereka untuk terus berkuasa dan menjarah negara ini.

Lebih menguntungkan Umno dan orang banyak tak tau, "DAP agen Singapura" juga diratib-ratibkan oleh pemimpin tertinggi PAS, termasuk ketika bersembang di meja makan rumah orang kenduri. Ratib pemimpin PAS berkenaan dan ratib Umno lebih kurang sama ja.

Sebab itulah saya memberitahu beberapa orang kuat PAS bahawa parti itu sepatutnya buat dulu retreat yang bertajuk "PAS dah jadi macam Umno (dalam banyak perkara)". Buat retreat dengan tajuk tu dulu sebelum buat retreat lain. Tajuk itu dulu yang patut diberi keutamaan. Sia-sia bincang hal lain kalau perkara itu tak dibincangkan.

Untung sungguh Umno kerana DAP ada. Boleh perintah Malaysia sampai dia jemu.

Satu hari nanti Umno pun akan kata macam Mubarak. Wartawan ABC, Christiane Amanpour melaporkan, Mubarak memberitahunya bahawa beliau ""fed up with being president and would like to leave office now, but cannot, he says, for fear that the country would sink into chaos".

Yang mungkin kempunan tak dan nak perintah sampai jemu ialah Najib. Sepatutnya Najib tak kata "Don't try Egypt style power grab in Malaysia". Sepatutnya dia kata, "Awak semua jangan buat kat kawan macam awak semua buat kat Pak Lah".

Tun Dr Mahathir Mohamad membayangkan BN mungkin tak dapat majoriti dua pertiga dalam pilihan raya umum akan datang. Jika ramalan orang tua itu betul, mungkin tamat pemerintahan Datin Seri Rosmah Mansor dan Najib.

Dulu, Umno hambat Tun Abdullah Ahmad Badawi dari kesedapan berkuasa antara lain kerana kegagalan Abdullah memastikan kemenangan dengan majoriti dua pertiga kepada Umno BN dalam pilihan raya umum 8/3/2008. Kalau Najib mengulangi kegagalan Abdullah, dia sepatutnya menghadapi nasib yang sama - melainkan Umno waktu itu berpaut sakan kepada double standard yang sentiasa menjadi tangkal azimatnya untuk berkuasa.

Tak kisah semua itu. Apa pun Umno buat, majoriti orang Melayu akan tetap bagi kuasa kepadanya. Dalam kes Abdullah, dia bukan memerintah sorang-sorang. Dia memerintah bersama-sama Najib dan para pemimpin Umno yang lain. Tak mungkin dia seorang yang salah. Tetapi itulah standard Umno sejak zaman Almarhum Tun Abdul Rahman. Kalau kalah, kalah kerana hang. Kalau menang, menang kerana kita semua.

Collective responsibility tak ada dalam kamus Umno. Yang ada ialah kepentingan diri dan nafsu untuk bertapuk di puncak kuasa.

Woi! Hampa ingat senang ka?! Saya dengar ada Adun Umno yang bayar road-tax sahaja RM25,000 setahun. Bayangkan berapa banyak keretanya. Dan, kalau dia bayar ansuran, berapa banyak ansuran yang diperlu bayar. Kalau Umno tak berkuasa, siapa nak bayar ansuran kereta-kereta mewah tu? Tu belum lagi ansuran hutang bank untuk buat mahligai, itu, ini dan enrah apa lagi.

Sebab itulah, penting sangat Umno terus berkuasa. Bukan sebab Melayu. Alahai, sebut Melayu, Umno patut hantar limau ke setiap rumah pemimpin DAP. Kalau DAP tak ada, orang Cina tak ada, apa lagi auta temberang Umno untuk terus berkuasa?

Tak kisah semua itu. Apa pun Umno buat, majoriti orang Melayu termasuk beberapa pemimpin tertinggi PAS akan tetap mencari jalan supaya Umno terus berkuasa - itulah benda tersembunyi yang ada dalam lamunan kerajaan perpaduan yang banyak orang tak nampak atau buat-buat tak nampak.

Bagi orang-orang Melayu jenis itu, Umno mesti berkuasa sebab DAP ada. Propaganda bahawa "kalau Umno kalah nanti DAP agen Singapura akan berkuasa" sangat mujarab dan laris dalam bongok politik orang-orang Melayu. Kuasa Umno berpaut sakan kepada DAP dan orang-orang Cina.

Lebih malang lagi, Haji Mohamad Nizar Jamaluddin telah memberi justifikasi kepada propaganda Umno itu ketika dia menjadi menjadi Menteri Besar Perak. Free-free ja Umno mendapat senjata tambahan untuk terus berkuasa.


penarikbeca

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

4 ulasan:

  1. bagus juga kalau tu gurantee KG.BARU KL tentu jadi KG.BUAH PALA P.PINANG tinggal JEROK PALA aja.

    BalasPadam
  2. Tanpa Nama7/2/11 9:00 PTG

    Rajin betoi hang joe charlie..

    BalasPadam
  3. DAH SAH PUAK PARTI AJARAN SESAT BERSAMA dgn PUAK ALJUBURI DAH JADI PENJILAT JUBOK DAPig. MELAYU TAK MENGAKU MELAYU DAN MELAYU LUPA SEJARAH. MOGA ANAK CUCU PUAK INI AKAN MENGINJAK KUBOR ATOK NENEK DIA (PUAK PAS DAN ALHUBURI)

    BalasPadam
  4. Tanpa Nama8/2/11 3:36 PTG

    DASYAT2...BAHASA UMNGOK KE NI?

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive