Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Sabtu, Mac 24, 2012

PERANG LEMBU: UMNO/APCO DAH TERBERAK-BERAK



Sejak akhir-akhir ini lembu muncul sebagai satu entiti penting dalam sejarah politik Malaysia. Kesemuanya bermula dengan laporan negatif Ketua Audit Negara terhadap National Feedlot Corporation (NFC). Maka bermulalah perdebatan, cemuhan, dakwaan, dan penistaan terhadap pihak yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam hal ini.


Seperti biasa UMNO/APCO tidak begitu ambil berat tentang isu ini pada mulanya. Namun, bagi PKR isu ini telah melampaui kepentingan negara. NFC akhirnya didapati tidak berfungsi seperti yang dikehendaki. Jumlah lembu yang dipelihara terlalu jauh daripada yang dihasratkan, iaitu membekalkan daging lembu yang mencukupi untuk keperluan negara. Maka diberilah alasan bahawa satu pihak lagi yang asalnya terlibat dalam projek ini telah cabut lari. Itu fasal ada kawasan yang tak berlembu dan semak-samun. Semua orang terima alasan itu. Yang semua orang tak boleh terima adalah ketidakmampuan NFC menjalankan tanggungjawab yang diserahkan kepada mereka. Maka berkumandanglah cercaan yang mengatakan mereka tiada langsung pengalaman dalam pemeliharaan lembu. Oleh sebab itu, kerajaan pun dipersalahkan kerana beri projek kepada salah orang. 


Timbul pula soal duit pinjaman sebanyak RM250 juta. Korek punya korek tahulah kita bahawa pihak yang kata belum habis bagi itu tak betul. Rupa-rupanya mereka ini dapat semua duit tu kemudian baru tandatangan perjanjian. Sekali lagi kerajaan dipersalahkan kerana tidak mengikut prosedur. 


Dah dua kali UMNO/APCO-BN kena lanyak.   Tup-tup muncul pula kes beli kondo di Kuala Lumpur. Tuduhan ni betul. NFC yang terkantoi kata pembelian itu satu pelaburan. Rakyat pun menyalak, orang suruh pelihara lembu, buat apa beli kondo pulak. Terkedu semua pemimpin UMNO/APCO. Kata DAP, perbuatan ini melanggar perjanjian.


NFC beli pula kondo dan ada restoran mewah di Singapura. Tuduhan ini pun betul. Maka riuh-rendah rakyat Malaysia mengutuk NFC. UMNO/APCO pun tak senang duduk. Shahrizat yang suaminya jadi bos NFC diminta letak jawatan. Permintaan itu bukan sahaja datang dari pihak pembangkang tetapi juga dari pemimpin UMNO/APCO sendiri. Berang dengan permintaan itu, ada penyokong Shahrizat yang menyerang pejabat Ketua UMNO/APCO Cheras. 


Carigali kes ini diteruskan lagi. Jumpa pula NFC berbelanja sakan. Melancong. Umrah. Bayar pinjaman kad kredit. Di samping itu, ada penemuan yang lebih memeranjatkan. Pengarah-pengarah NFC yang terdiri daripada suami Shahrizat anak-beranak bergaji besar kesemuanya. Ini sudah lebih. 


Di celah-celah peristiwa itu, polis pun hendak menyiasat. Muncul pula seorang yang bertitle datuk didakwa disuruh suami Shahrizat sogok polis. Kecoh satu Malaysia dengan peristiwa itu. Barah NFC semakin merebak. Mereka ada kondo di Kazakhstan. Wah, apa-apaan nih!


Polis buat siasatan. Hantar kertas siasatan kepada Peguam Negara. Dipulangkan. Dewan Rakyat sudah mahu bersidang. Pakatan Rakyat sudah bersedia untuk mendebatkan isu ini di dewan itu. Kertas siasatan tak tau ke mana. Lengkap tak lengkap pun tak tau. Tup-tup Salleh dibawa ke mahkamah dan didakwa. Terlepaslah peluang Pakatan untuk membawa isu ini ke Dewan Rakyat. Itulah taktik lama UMNO/APCO-BN.


UMNO/APCO tak mampu lagi berdalih. Shahrizat pun menyatakan hasratnya nak letak jawatan pada 8 April 2012. Najib kata tindakan Shahrizat itu tepat. Yang lain-lain pun apa tunggu lagi. Pujilah melambung-lambung. Sanggup berkorbanlah. Pengorbanan yang tak ternilailah. Tapi ada pulak yang kata itu cuma drama dari Mak Cik Bollywood!!! Musuh ketatnya pula hentam habis-habisan. Letak jawatan taik kucing. Yang lain pula kata tak ada maknanya. Dia bukan letak jawatan. Tempohnya jadi Senator dah habis!!! Terkulat-kulat semua pemimpin UMNO/APCO.



PAC pula sibuk panggil NFC. Pegawainya hanya diam membatu. Mengapa pula begitu? Tak mau pecah lubanglah tu. Pandikar pula tak bagi PAC siasat NFC. Ini satu lagi cara nak tutup tembelang. Ada-ada saja UMNO/APCO ni.


Sekarang semua orang tengah sibuk fasal PRU Ke-13. Di mana-mana pun tengah rancak dengan ceramah. Berduyun-duyun orang serbu ceramah Pakatan. UMNO/APCO yang rasa tergugat hantar samseng untuk ganggu ceramah tu atau sengaja buat ceramah bersebelahan dengan  ceramah Pakatan. Najib dan Muhyiddin pun sibuk turun padang. Berbas-bas disewa untuk angkut orang datang. Kalau tak angkut, tak bagi makan-minum, dan duit kocek, tak ada orang yang kebulur nak pergi. 


Wanita UMNO/APCO pun sudah mula sibuk. Mereka turun ke akar umbi. Kamalia kata dia malu digelar lembu oleh akar umbi. Oleh sebab itu, dia suruh Shahrizat letak jawatan sebagai Metua Wanita UMNO/APCO merangkap Ketua Wanita BN. Najib pula suruh semua wanita sokong Shahrizat. Wanita sudah ada dua kem. Mereka sudah mula berpecah. Tidak lama lagi akan berperang. UMNO/APCO akan terberak-berak. Taiknya akan berterabur merata-rata. Rakyat akan terus melembukan wanita UMNO/APCO di mana-mana juga sepanjang kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti. Di mana mereka mahu letak muka?   



Ueeee nangis konon wat ape kao nangis di sini.... pergilah nangis kat kandang lembu kao tu... dah melantak berjuta-juta tak cukup-cukup lagi ker... apa punya oranglah kao ni?















Kak Ijat tak salah ! Laki Kak Ijat tak salah ! Anak pinak kak ijat ta...k salah ! Menteri Pertanian lagi le tak salah ! Lembu pun tak salah ! Yang salah hanyalah tahi lembu,,tahi lembu yang BERSALAH !!!

bilahrotan



KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive