Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, Mac 10, 2009

JANGAN KAU PANDANG SEBELAH MATA





Hishamuddin Menghukum Dengan Sebelah Mata

KATA Hishamuddin bin Hussein bin Onn bin Jaaffar, himpunan membantah PPSMI Sabtu lalu didalangi oleh pembangkang. Alasannya mudah sahaja sebab beliau ada nampak pemimpin pembangkang menyertai himpunan berkenaan.

Hukuman Hishamuddin itu terlalu mudah dan seolah-olah dibuat oleh mereka yang berfikir secara kebudak-budakan atau hukum sebelah mata. Tuduhan Hishamuddin itu bersifat politik untuk menuduh Pas supata rakyat bencikan Pas.

Dengan tuduhan itu juga beliau membayangkan kebijaksanaan dan pandangan jauh beliau selama ini di mana apa yang disangkakan itu benar. Bahawa dalang di sebalik anti PPSMI itu ialah pembangkang, khususnya Pas.

Mungkin Hishamuddin tidak membaca pun memorandum yang serahkan oleh Dr Hassan Ahmad dan rombongan GMP kepada beliau dan beberapa menteri dan ahli Parlimen lain di parlimen tidak lama dulu. Kalau ketua Pemuda itu membaca dan memahami intipati memorandum itu beliau tidak akan membuat tuduhan murah begitu.

Beliau akan menjaga lidahnya dan tidak berselindung di sebalik ting kecil untuk menyelamatkan diri dan menjaga maruah politiknya. Tetapi kerana beliau bercakap tanpa berfikir menyebabkan Hishamuddin telah mendedahkan kedangakalan akal fikir siasahnya.

Sebagai Menteri Pelajaran sepatutnya Hishamuddin seorang yang banyak membaca dan berfikir dengan menggunakan otak dan bukan dengan kulit kepala. Perjuangan memansuhakn PPSMI bukan baru. Ia bermula sejak mula-mula ia hendak dilaksanakan lagi.

Sudah berpuluh seminar, konvensyen, forum, ucapan, pandangan, tulisan dan sebagainya diadakan sebagai membantah perlaksanaan dasar berkenaan.

Yang membantah dan menyuarakan kebimbangan mereka bukan saja pemimpin pembangkang tetapi pemimpin Umno sendiri dan juga para cerdikpandai lain yang tidak ada apa-apa kepntingan politik. Tengku Razaleigh Hamzah adalah antara tokoh yang menentang dasar pendidikkan PPSMI ini.

Ada juga kalangan pemimpin Umno yang boleh dikira ada nama turut sama menentangnya. Tetapi kerana mereka Umno yang kena menjaga kedudukan dan kepentingan penentangan itu dilakukan secara sorong tarik, macam kura-kura menyembunyikan kepalanya.

Saya percaya orang Umno bawahan juga tidak setuju dan keliru dengan polisi berkenaan berkenaan. Tetapi disebabkan dasar itu diperkenalkan oleh parti mereka, mereka terpaksa menyokongnya walaupun dalam hati mempertikaikannya. Sebabnya mudah kerana orang-orang Umno diluar bandar juga (yang cerdik dan tidak taksub dengan parti) menyedari akan masalah yang dihadapi murid berhubung PPSMI ini.

Walaupun penentangannya kini secara meluas dan memorandum mengenainya sudah memasuki Istana Negara, namun masih juga ada yang belum faham mengapa PSPMI dibenci. Hishamuddin dan mereka yang sebebal dengannya hendaklah sedar isu PPSMI bukan merupakan ideologi mana-mana parti politik.

Gerakan menentangnya kerana hendak mendaulatkan kedudukan bahasa Melayu dan menyelesaikan masalah yang dihadapi murid-murid luar bandar berhubung isu berkenaan tanpa mengira warna kulit dan keturunan.

Kerana sikap berkata sebelum berfikir menyebabkan ramai yang tidak tahu hujung pangkal mengenai PPSMI tetapi malangnya mereka ingin juga mengambil bahagian maka timbullah kekeliruan. Bila sudah jadi begini maka jadilah mereka mengkritik terhadap apa yang mereka tidak faham dan tidak tahu.

Bagi pengetahuan yang masih keliru, apabila GMP menentang PPSMI bukan bermakan GMP dan sekelian orang menyokongya menolak pembelajaran bahasa Inggeris. Mereka bukan berfikiran sempit dan membenci kepada bahasa penjajah itu tana tentu fasal. Apa yang diperjuang dan dipersoalkan mengenai pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris yang menjejaskan pendididan dan peratus kelulusan anak-anak sekolah di kampung. Itu saja.

Bacalah kajian dan analisa mengenai keputusan USPR tatkala PPSMI dikuatkuasakan. Tengok secara jujur dan ikhlas kesan dan implikasi ke atas dasar berkenaan dan jangan cuba menegak benang basah atau rela menerimanya sebagai bagus kerana ia dibuat oleh Umno.

Kenapa orang-orang Umno seperti ini sudah membuang mata zahir dan mata hatri mereka untuk menilai mana yang buruk dan mana yang baik.

Kepada Hishamuddin dan orang sebebal dengannya pula jangan mudah menundign jari kepada pembangkang. Yang jelas isu PPSMI bukan isu parti politik. Masa perarakan tempoh hari tidak ada pun pemimpin tertinggi PKR dan DAP? Apakah ianya isu pembangkang? Kata Hishamuddin beliau tidak nampak pun muka-muka Umno di dalam himpunan berkenaan? Apakah wajah orang Umno ada tanda khusus?

Nampaknya semakin hari Hishamuddin semakin besar kepala dan keras kepala. Sikap Hishamuddin yang tidak langsung memberi reaksi kepada ‘sunggutan’ Abdulah Ahmad Badawi mengatakan isu PPSMI sudah menjadi isu besar dan perlu diatasi segera menunjukkan Ketua Pemuda itu sudah tidak ada hormat langsung kepada bakal bekas Perdana Menteri itu.

Sikap dan cara Hishmauddin berdolak dalih dalam isu PPSMI ini ia menyedihkan orang Melayu. Sudah pasti rasa sedih dan terkilan itu juga akan terbawa ke dalam perhimpunan agung Umno kelak. Sekiranya Hishamuddin terus bebal dan berdegil dengan sikapnya kini tidak mustahil beliau akan diajar oleh perwakilan kelak.

Kedudukan beliau yang kini dikataskan calon favourite untuk Naib Presiden mungkin boleh jatuh mendadak kalaupun tidak tergolek terus. Sekiranya Hishamuddin tergolek ini bermakna perwakilan Umno pada 24 – 28 Mac ini masih ada hati dan kecintaan kepada bahasa ibunda mereka.

Sebaliknya kalau Hishamuddin masih menang jelas bahasa Melayu sudah hilang dari hati Umno.

SUMBER:http://msomelayu.blogspot.com/2009/03/susupan-tengahari.html
KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive