Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Selasa, November 09, 2010

Adakah Kecelaruan Dalam PKR Mengancam Kestabilan PAKATAN ?

Oleh IZMAS

DI KALANGAN penyokong Pakatan Rakyat (Pakatan) khususnya pendokong setia Parti Keadilan Rakyat (PKR), dakwaan kecelaruan yang sedang menghantui parti itu dianggap biasa dan tidak membimbangkan. Ianya ibarat kocakan air di kolam atau tasek dan bukan gelombang badai di lautan yang boleh memusnahkan kapal atau rumah kediaman.

Pertandingan sengit merebut jawatan tertinggi parti terutama jawatan nombor dua parti yang sedang berlangsung sekarang dianggap peristiwa lumrah politik yang berlaku dalam mana-mana parti politik - walaupun sebenarnya ia sudah mendedahkan perpecahan serius di antara dua tokoh yang bertanding dan penyokong masing-masing



Kemenangan dan kekalahan calon utama yang bertanding boleh menjejas perpaduan dalam parti kerana pihak yang kalah boleh membuat halatuju sendiri yang mungkin bertentangan dengan agenda parti. Berdasarkan senario pemilihan yang sedang berlaku dan pendirian calon-calon utama yang bertanding, tokoh yang kalah boleh menjadi musuh senyap atau duri dalam daging kepada parti jika tidak diberi tempat dalam heirarki parti.

Calon baru yang menawarkan diri bertanding bukan dari kem pengasas parti boleh disingkir terus dari arus kepimpinan parti kerana prinsip perjuangan mereka yang ketara jauh berbeza. Tokoh yang kecundang mungkin boleh mengambil keputusan drastik keluar dari parti bersama pengikut setia kerana tidak lagi mendapat layanan istiemwa sekaligus menjejas kesetabilan parti yang sebelum ini sudah pun merudum akibat insiden ramai ahli yang keluar parti dan kritikan keras beberapa pemimpin yang sudah keluar parti.

Jika ini berlaku – secara langsung atau tidak - boleh menjejas perpaduan part-parti dalam Pakatan. Ini kerana kecelaruan berterusan yang melanda PKR boleh menjejas keyakinan rakyat dan pengundi terhadap Pakatan dan kegelisahan penyokong rakan kongsi karibnya dari PAS dan DAP. Ramai ahli PAS sudah mula mempertikai hal itu dan segelintir mereka – melalui blog dan tulisan - mengambil pendirian tegas supaya kepimpinan tertinggi parti mengkaji semula kehadiran dan kedudukan mereka dalam Pakatan.

Kedengaran cakap-cakap politik kononnya tidak ramai pemimipin PAS dari pusat turun membantu calon PKR yang bertanding di Batu Sapi kerana didakwa kurang selesa dengan masalah dalaman parti itu yang masih berterusan dan terus menghantui kesepakatan mereka dalam Pakatan.

Mereka berpendapat, jika isu kecelaruan itu berlarutan ia bakal menggugat teruk sentimen dan sensitiviti orang Melayu Islam terhadap Pakatan yang dilihat gagal memberi nasihat kepada PKR supaya segera menyesaikan masalah mereka. Ini belum diambilkira kritikan keras dan pendedahan berterusan yang didedahkan setiap hari oleh bekas pemimpin PKR di akhbar arus perdana kerajaan tentang kelemahan peribadi pemimpin tertinggi dan kepincangan parti yang sekaligus memberi imej buruk parti di mata rakyat.

Jika gagal dibendung, persepsi rakyat dan penyokong setia parti itu boleh merudum ke paras terendah. Atau mereka mungkin beralih arah sokongan jika situasi semakin tidak dapat dikawal oleh masalah yang berterusan dan pujukrayu pemimpin-pemimpin parti dalam BN supaya pengikut PKR meninggalkan parti dan menyertai mereka.

Apakah PKR memerlukan barisan pemimpin baru yang lebih bersih, berkebolehan dan mampu mencuci imej parti? Apakah parti perlu mendengar nasihat Dr Asri supaya Penasihat/Ketua Umum parti bersara awal bagi memberi laluan kepada tenaga muda yang kurang bermasalah demi kebaikan diri beliau dan kelangsungan hayat Pakatan sendiri?

Setakat ini pemimpin tertinggi PAS dan DAP mengambil pendirian berkecuali dan tidak mahu campurtangan atas alasan isu dalam PKR boleh diselesaikan parti itu sendiri. Beberapa pemimpin PAS yang selama ini dikatakan tidak sehaluan dengan kepimpinan PKR masih berdiam diri dan tidak menyatakan sokongan sebenar supaya PKR segera menyelesaikan masalah dalamannya dan berubah sekaligus seolah-olah memberi gambaran mereka tidak selesa dengan masalah yang masih membelenggu parti itu.

Pendirian mereka boleh difahami kerana jika PKR gagal membetulkan masalah rumahtangganya dalam waktu terdekat, ia boleh menjejas peluang PAS dan Pakatan dalam PRU ke-13 yang disebut-sebut bakal berlangsung tidak lama lagi.

Dalam konteks ini, DAP juga perlu khuatir kerana undi orang Melayu yang selama ini berpihak parti itu dalam Pakatan boleh berubah arah jika sentimen berterusan merudum akibat imej buruk PKR yang dibongkar dan didedahkan setiap hari. Sebenarnya DAP lebih bimbang kerana sokongan orang Melayu yang merosot kepada PKR dan Pakatan boleh menjejas pengaruh dan peluang mereka mengekalkan kuasa di Pulau Pinang dalam pilihanraya Ke-13 kelak.

Samada diakui atau tidak, kecelaruan dalam PKR jika tidak ditangani segera boleh menjejas persepsi rakyat umum tentang perpaduan di kalangan parti-parti dalam Pakatan. Samada benar atau tidak, sudah wujud dakwaan bahawa salah satu sebab besar kekalahan calon PAS dalam pilihanraya kecil Dun Galas berpunca dari imej buruk PKR yang dibesar-besarkan sehingga penyokong Pakatan beralih undi kepada kepada calon BN yang dilihat tidak bermasalah.



DD


KOMEN
0 KOMEN

0 komen (Sila komen sikit..):

Catat Ulasan

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive