Dey Macha

dsp160519

dsp231112
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Isnin, November 29, 2010

Mari Makan Kek



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada 16 Oktober lalu, satu gerakan kecil telah bermula di Facebook. Tanpa nama, tanpa muka, tapi lantang bersuara.

Dalam masa sebulan sahaja, gerakan ini yang telah menjadi satu fenomena kecil yang menarik minat lebih 260,000 pengguna Facebook.

Selepas sebulan, kumpulan "1M Malaysians Reject 100-storey Mega Tower" telah berhasrat untuk menjejak langkah lebih dari laptop para mahasiswa dan desktop tempat kerja. Pada 16 November lalu, sempena menyambut sebulan kewujudan gerakan tanpa ketua ini, rakyat Malaysia telah berkumpul untuk makan kek di tempat-tempat awam.

Tapi, seperti yang kita ketahui, pihak berkuasa samada polis, pengawal keselamatan, mahupun pihak universiti telah memutuskan bahawa: Makan Kek Itu Salah!

Adakah ianya benar-benar salah? Apa yang salah: Kalori? Tiada tanda halal Jakim? Tiada permit untuk makan kek di khalayak ramai?

Atau: salahkah fikiran terbuka yang mengimpikan sebuah Malaysia yang lebih baik, yang lebih rasional, yang lebih saksama?

Adakah berfikir untuk diri kita sendiri itu salah di sisi undang-undang? TIDAK!

Hari ini, sempena semangat 16 November yang saya sebutkan tadi, saya ingin mengajak kita semua untuk sama-sama membebaskan fikiran dari belenggu sifat Politik Ketakutan dan Kelesuan, or what I call the Politics of Fear and Fatigue, dan menuju Politik Harapan dan Pembebasan, atau the Politics of Hope and Liberation.

Walaupun banyak episod dalam negara yang mungkin melemahkan semangat kita, namun amatlah banyak yang boleh kita jadikan pendokong, pemberi harapan baru:

pembebasan Aung San Suu Kyi, yang telah berdepan dengan kekangan kerajaan militer Myanmar selama lebih 20 tahun! Tanpa henti-henti! Betapa berani dan luhurnya semangat beliau.
Tamatnya proses pemilihan PKR dengan aman, walaupun masih banyak yang pasti boleh diperbaiki.
hampir tamatnya satu tahun yang penuh dugaan, tapi cukup produktif, yang membuatkan kita lapar - lapar untuk perubahan positif, lapar untuk kesaksamaan ekonomi dan sebagainya... dan juga... lapar untuk makan kek tanpa dikacau, dan diganggu gugat sesiapa!


Oleh itu, saudara-saudari, saya dengan ini ingin menjemput saudara-saudari sekalian untuk bersama-sama saya makan kek di Putrajaya pada 1hb Januari 2011!

And since it's the new year, apa kata kalau kita tuliskan satu "Resolusi Tahun Baru Rakyat Untuk Kerajaan Malaysia"? Kita sampaikan dalam bentuk memorandum ke Pejabat Perdana Menteri pada 1hb Januari 2011. Jadi, kalau anda ada idea, boleh lah beritahu staff kami hari ini, atau emailkan ke letsalleatcake2010 at gmail dot com.

Marilah kita mulakan tahun baru dengan azam baru, semangat baru, dan kek-kek yang sedap lagi memberikan tenaga baru untuk melaksanakan segala impian kita!

Don't be afraid, we're just eating cake!

Marilah Kita Makan Kek! Let's All Eat Cake!

Sekian, wassalam.

-YB Nurul Izzah Anwar-



tvs

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

4 ulasan:

  1. Dengan darah dan keringat Pahlawan melayu berjuang untuk membebaskan negara ini...dan kini keamanan yang dikecapi dihuru-harakan oleh bapak kau si juburi tu. Kau senang-senang je makan kek keling paria ni..

    Bapak kau memang asal keling paria. Itu lah pasal tak ada jiwa melayu...bapak kau peliwat no.1 dunia ni...pegi tanya bapak kau berapa bontot yang kena tonggeng untuk di sontot oleh haiwan tu???

    Pasti akan dikatakan telah banyak sehingga tak terkira....ini pun kek bontot.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau ni baru lepas kluar hospital gila ke?

      Padam
  2. tanpa nama pengecut dan pemfitnah. dia akan tahu nasib dia dalam alam barzakh kelak

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive