Dey Macha

Dey Macha
NAK TERSENGIH SELALU? SILA LIKE BIAQPILA PAGES

Kasi like saja apa ada hal...

Biaqpila on Facebook
IKLAN BANNER RM30-TEKS RM10 SEBULAN biaqpila(at)gmail.com



Ahad, November 28, 2010

Nenek bernikah suami pula lari


KULIM - Kisah seorang nenek berusia 75 tahun yang sebelum ini dilaporkan melarikan diri dari rumah kerana terlalu sedih apabila hasratnya untuk menikahi kekasihnya seorang peladang berusia 42 tahun dihalang oleh waris dan anak-anak kerana faktor usia dilaporkan telah kembali ke pangkuan keluarga kelmarin.

Warga emas berkenaan yang uzur dilaporkan telah menghubungi warisnya dari Alor Setar kira-kira jam 3 petang dan meminta mereka mengambilnya kerana dia tidak tahu cara untuk balik ke rumah.

Ketika membuat laporan dan kenyataan di Balai Polis Kulim dia dalam keadaan lupa dan ini berlaku mungkin disebabkan faktor usia.

Menurut nenek berkenaan, dia pergi berjumpa dengan teman lelakinya dan bernikah di negara jiran tetapi tidak mengingati di mana majlis pernikahan itu dijalankan.

Apabila diajukan soalan oleh anggota polis di manakah surat pengesahan pernikahannya, dia mula bertanya kepada waris terdekat dan kemudiannya memaklumkan kepada polis segala surat menyurat ada dalam beg yang dilarikan oleh suaminya.

Menurut warisnya, nenek itu masih dalam keadaan keliru.

Katanya, ketika hendak mengambil nenek berkenaan pulang, lelaki yang dikatakan suaminya itu telah melarikan begnya di mana terdapat sejumlah RM1,700 termasuk dokumen perkahwinan mereka.

Waris mangsa tidak kisah sekiranya mereka benar-benar sudah bernikah.

Sinar Harian difahamkan, nenek terbabit sebelum ini tidak pernah berjumpa dengan lelaki yang dinikahinya.

Perkenalan mereka hanya melalui telefon sahaja dan dari itu timbul perasaan sayang antara mereka sehingga mengambil tindakan melarikan diri untuk bernikah di negara jiran.

Ketika ditanya oleh polis apakah dia akan terus bersama suami yang baru dinikahinya, dia kelihatan keliru dan memaklumkan tidak akan bersama suaminya lagi kerana dia berasa seperti ditipu dan diperdaya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Kulim, Deputi Superintendan Chin Su Song berkata, terdapat beberapa kejadian lari dari rumah dan ada dalam kalangan mangsa terlibat yang balik semula ke pangkuan keluarga dengan bantuan polis.

Katanya, masyarakat harus peka dengan permasalahan dialami oleh ahli keluarga masing-masing dan harus membuat laporan polis sekiranya ada antara mereka yang hilang atau tidak balik ke rumah.

“Saya meminta kerjasama orang ramai untuk membuat laporan polis sekiranya ada ahli keluarga mereka lari atau hilang dari rumah. Dengan adanya laporan polis, kami boleh membantu mencari ahli keluarga mereka.

"Kita harus peka dan cuba mendalami masalah dialami oleh ahli keluarga kita. Keluarga memainkan peranan penting dalam memastikan mereka yang terlibat ini tidak mengambil jalan mudah untuk menyelamatkan diri,” katanya.

SH

KONGSI CERITA INI MELALUI FACEBOOK

2 ulasan:

  1. zaman skrg ni, bkn setakat anak dara & ank bujang kne dikawal rapi...nenek pn sama! adehhh..

    BalasPadam

Sendiri mau ingat...

LISTEN TO AL-QURAN ONLINE

Listen to Quran

Blog Archive